دستور خیلی ساده، خوشمزه و کم هزینه از سالاد ماکارونی رو میذارم که میتونید نیم ساعته آماده ش کنید. این سالاد برای مهمونی ها خیلی ساده و سریع آماده میشه و مهمتر از همه با  این ترکیب رنگهای قشنگ به عنوان یه شام سریع و خوشزه میتونید امتحانش کنید.

وقتی اسم سالاد ماکارونی میاد، احتمالا شما هم مثل من تصورتون انواع سالاد پاستا هست که یا خودمون درست کردیم یا جاهای مختلف و توی مهمونی ها دیدیم و خوردیم. ولی حقیقتش اینه که با نوعی از پاستا که به اسم ماکارونی معروفه تهیه میشه.

این همه حرف زدم که بگم ماکارونی به پاستاهایی گفته میشه که مثل زانویی لوله میمونه. سالاد ماکارونی هم به سالادی میگن که از این نوع پاستاها توش داشته باشه. برای سهولت کار میتونیم به همشون کلهم اجمعین بگیم سالاد پاستا که هم این سالاد ماکارونی شاملش میشه و هم هر سالاد دیگه ای که توش مدلای مختلف پاستا هست.

البته من دقیقا خود ماکارونی رو نداشتم و با شبیه ترین پاستایی که به ماکارونی پیدا کردم این سالاد رو درست کردم.

فیلم یک دقیقه ای آموزش تهیه سالاد ماکارونی

دستور سریع

  1. ماکارونی رو در آب جوش با مقداری نمک میریزیم و اجازه میدیم بپزه و بعد آبکش میکنیم.
  2. سبزیجات رو ریز خرد میکنیم و هویج رو رنده میکنیم.
  3. نخود فرنگی رو با مقداری آب میپزیم (خوشرنگ شدنش رو در ادامه توضیح میدم)
  4. مرغ رو با پیاز و دو سه حبه سیر و آب کم میپزیم. دقت کنید که آخر پخت حدود یکی دو قاشق آب مرغ باقی بمونه. بعد هم مرغ ها رو خرد یا ریش میکنیم.
  5. همه مواد رو با هم مخلوط میکنیم.
  6. سس مایونز و ماست و آب لیمو و نمک و فلفل و کمی آب مرغ باقی مونده رو مخلوط میکنیم و به ترکیب بالا اضافه میکنیم و به آرومی مخلوط میکنیم.
  7. بعد از آماده شدن باید حدود 2 ساعت در یخچال استراحت کنه.

مواد لازم

  • ماکارونی خشک 300 گرم
  • فلفل دلمه ای قرمز خرد شده 1 پیمانه
  • هویج درشت رنده شده 1 پیمانه
  • کلم بنفش ریز خرد شده یک پیمانه
  • نخود فرنگی پخته شده 1پیمانه
  • خیار شور خرد شده 1 پیمانه
  • مرغ پخته شده (به همراه سیر و پیاز و نمک و فلفل) 100 گرم

برای سس

  • سس مایونز 1 پیمانه
  • ماست هم زده 1 پیمانه
  • آب نصف یک لیمو ترش
  • نمک و فلفل
  • مقداری آب مرغ
 مواد لازم برای سالاد ماکارونی

مواد لازم برای سالاد ماکارونی

روش پخت نخود فرنگی برای سالاد

نخود فرنگی رو میشه خیلی ساده بریزیم توی آب و بذاریم روی حرارت  و هروقت که پخت از روی حرارت برداریم. اما اگه میخواید نخود فرنگی تون رنگ سبزش رو حفظ کنه بهتره ابتدا آب رو جوش بیارید و کمی نمک بریزید. بعد نخود فرنگی رو در آب در حال جوش بریزید. بعد از چند دقیقه که نخودها پخته شدن، اونها رو آبکش کنید و سریعا به ظرفی پر از آب یخ اضافه کنید. اینطوری رنگ نخود ها عالی میشه. به این روش بلانچ کردن میگن.

ترکیب مواد
ترکیب مواد

سس سالاد را چطور درست کنیم؟

برای سس این سالاد میتونید ترکیب مساوی از ماست همزده و مایونز رو استفاده کنید. یه قاشق غذاخوری سرکه سفید یا آب لیمو ترش توی این ترکیب عالی میشه. توی دستور اصلی این سس یکی دو قاشق سس خردل و یکی دو قاشق عسل هم هست که خب من توی مواد اولیه نذاشتم. ولی اگه اهل چشیدن مزه های جدید هستید حتما دو مورد خردل و عسل رو هم به این سس اضافه کنید. همچنین نمک و فلفل هم اضافه کنید و سس رو اونقدری هم بزنید که ترکیب یکدست بشه.

سس رو به سالاد ماکارونی تون اضافه کنید و به آرومی مخلوط کنید که مواد خیلی شکلشون رو از دست ندن و له نشن.

روش تهیه سالاد ماکارونی
روش تهیه سالاد ماکارونی

نهایتا روی ظرف رو بپوشونید و بذارید بخچال حداقل یکی دو ساعتی طعم ها به خورد هم برن.

چرا سالاد ماکارونی خشک میشه؟

ویژگی پاستا اینه که رطوبت رو تا حد خیلی زیادی به خودش جذب میکنه و به همین دلیل وقتی شما بعد از اینکه سس رو بهش اضافه کردید و توی یخچال گذاشتید، کمی خشک میشه. برای جلوگیری از خشک شدن سالادتون میتونید مقداری از آب مرغ رو بهش اضافه کنید. همچنین اضافه کردن کمی روغن زیتون میتونه کمک کننده باشه.

کالباس استفاده کنیم یا مرغ؟

کالباس گزینه ی خیلی راحت و خوشمزه ای هست ولی اگه مثل من به سلامتش فکر میکنید و حال درست کردن کالباس خونگی رو هم ندارید، به جاش از مرغ پخته شده ریش شده یا برش زده شده استفاده کنید که خیلی هم خوشمزه میشه. کافیه با این روش که براتون توضیح میدم مرغتون رو بپزید.

سالاد ماکارونی
سالاد ماکارونی

مرغ رو چطور بپزیم؟

برای پخت مرغ کافیه که مرغ رو به همراه یک پیاز کوچیک و چند حبه سیر و نمک و فلفل با مقدار آب کم، در حد نصف لیوان بذارید روی حرارت تا بپزه. حرارت رو زیاد نکنید که بسوزه.

آب کم باعث مبشه مرغتون خوشمزه تر میشه همه طعم و مزه اش رو به آبش نمیده. نهایتا هم یکی دو قاشق آب باقی مونده رو به سس سالادتون اضافه کنید.

من برای این سالاد مرغ ها رو مکعبی خرد کردم. میتونید ریش ریش هم بکنید.

مواد لازم برای پختن مرغ
مواد لازم برای پختن مرغ

روش تزیین و سرو قالبی سالاد

اگه سالاد ماکارونی رو برای مهمونی تدارک میبینید احتمالا به دنبال روش های تزیین متفاوت و قشنگ ترش هم هستید. شخصا سلیقه م اینه که سالاد رو به همین سادگی توی ظرف گود بریزم و روش یکم جعفری خرد شده برای تزیین بپاشم.  ولی روش جالبی که برای تزیین سالاد ماکارونی در جاهای مختلف دیدم، سالاد ماکارونی قالبی هست. انواع سالاد پاستا به دلیل همون جذب آب که توضیح دادم، بعد از رفتن توی یخچال تا حدی چسبندگی پیدا میکنه. به همین دلیل اگه وقتی که کمی گرمه و هنوز توی یخچال نذاشتین، توی قالب بریزید و بعد بذارید توی یخچال حداقل دو ساعتی بمونه، شکل قالب رو به خودش میگیره و میتونید توی ظرف مورد نظرتون بر گردونیدش.  برای این مقدار سالاد ماکارونی میتونید از انواع قالب های ژله بزرگ یا تک نفره استفاده کنید. یک قالب بزرگ یا حدود 8 قالب تک نفره از سالاد ماکارونی خواهید داشت.

برای نفرات زیاد 10 نفر، 20 نفر یا حتی 100 نفر چه مقدار مواد لازمه؟

این مقدار موادی که توی دستور گفته شده سالاد ماکارونی برای حدود 5-6 نفر هست. اگه قراره برای تعداد بالاتر مثلا حدود 100 نفر سالاد ماکارونی تهیه کنید باید مواد رو به نسبت 15-20 برابر کنید. یعنی 3 ماکارونی خشک لازم دارید که میشه 6 بسته ی 500 گرمی و به همین نسبت هم سس و سبزیجات و مرغ رو زیاد میکنیم.

به سبک رژیمی با سس مخصوص

واضحه که ترکیب غیر رژیمی در این ترکیب سس مایونز هست. شما چند راه دارید برای رژیمی کردن این سالاد اولیش اینه که همون سس بالا رو بدون مایونز تهیه کنید. یا اینکه از ترکیب روغن زیتون و آبلیمو و نمک وفلفل استفاده کنید که خب طعمی که بهتون میده کاملا متفاوت از ورژن مایونزیش هست ولی  یه ترکیب عالی و خوشمزه و قشنگِ رژیمی دارید که هیچ عذاب وجدانی از کالریش نخواهید داشت.

4.2/5 - (313 امتیاز)