بدون شک تا اسم گل اطلسی به گوشتون میخوره توی ذهنتون به راحتی تصویر این گل زیبا رو متصور میشید. چون این گل از اون دسته از گلهاست که از قدیم الایام توی حیاط خونه های قدیمی بوده و در کنار گل شمعدانی و رز زیبایی خیره کننده ای به حیاط خونه ها میداد. اگر علاقه به داشتن و نگهداری از گل اطلسی دارید با من همراه بشید تا هم نیازها و هم روش نگهداری گل اطلسی رو یاد بگیریم.

گل اطلسی

گل اطلسی

گل اطلسی گیاهیه در دونوع : یکی یکساله و دیگری دائمی که معمولا گلهای اطلسی که ما از خونه مادر بزرگ و پدر بزرگ به خاطرمون مونده از همین نوع دوم یا دائمی هست. توی این چندسال اخیر شاهد این بودیم که گل اطلسی با تنوع بالای رنگ و حتی نوع های مختلف به بازار اومده که باید بگم اینها همون اطلسی های یکساله هستند.

خزانه گلهای اطلسی

خزانه گلهای اطلسی

خاک مورد نیاز گل اطلسی

خاک این گیاه معمولا خاک سنگینه و در خاک سنگین رشد به مراتب بهتری خواهد داشت. این گیاه حساس خاکی رو دوست داره که اولا تازه باشه و دوما قبلا گل اطلسی دیگه ای توی اون خاک نبوده باشه. من برای نگهداری از گلهای اطلسی مخلوطی از ماسه و مابقی از خاک برگ و پرلیت و کمی پیت ماس و مقداری خاک کاکتوس استفاده میکنم. این ترکیب برای گلهای من به خوبی جواب گو هست. برای اطلاع بیشتر در مورد خاکهایی که نام بردم به این لینک مراجعه کنید.

ترکیب خاک برای نگهداری اطلسی

ترکیب خاک برای نگهداری اطلسی

خیلی ها از نگهداری صحیح گلها اطلاعات دقیق و درستی ندارن. یکی از این اطلاعات به ظاهر ساده اما بشدت جالب اینه که اگه گلهای پژمرده شده گل اطلسی رو بکنید، سرعت رشد و گلدهی این گل بشدت زیاد میشه و گلهای بیشتری خواهد داد پس اگه گل اطلسی دارید زودتر دست بکار بشید و گلهای پژمرده رو از روی بوته های اطلسی بردارید.

آبدهی به گل اطلسی چگونه است؟

این گیاه آب رو دوست داره و برای رشد بهتر به آبدهی صحیح احتیاج داره. شاید در مقالات مختلف بخونید که باید برای رشد زیاد گل اطلسی آب زیادی رو هم به این گیاه برسونید اما من شخصا این مطلب رو قبول ندارم چون همونطور که کم آبی گیاه رو نابود و خشک میکنه، آبدهی زیاد به این گیاه هم خاک گیاه رو باتلاقی میکنه و ریشه گیاه رو از بین میبره. در نتیجه خود گیاه از بین خواهد رفت. پس در فصل تابستان به شرطی که گیاهتون (دائمی) باشه و توی حیاط یا تراس در معرض نور خورشید باشه آبدهی بصورت روزانه و در زمستان هفته ای دوبار کافیه. در تابستان صبح و شب که نور خورشید وجود نداره حتما گل اطلسی رو با آبپاشی کردن خنک کنید و رطوبت کافی رو بهش برسونید. این شرایط برای اطلسی سالیانه صدق نمیکنه. به این دلیل که این گیاه  به نور خورشید حساسه. پس نباید در معرض نور خورشید قرار بگیره وبهترین مکان برای اون، پشت پنجره هست. به خاطرتون بسپارید که آبدهی اطلسی سالیانه یک روز در میان هست.

نور مورد نیاز گل اطلسی

این گیاه مخصوصا در واریته و نوع دائمی نیاز به آفتاب کامل داره اما در مکان سایه آفتاب هم به خوبی رشد میکنه.

گل اطلسی سالیانه

گل اطلسی سالیانه

تکثیر گل اطلسی

گلدان رو برگردونید با زدن چند ضربه به کف گلدان اونو به کف دستتون منتقل کنید. اگه ریشه ها بهم پیچیده بود، اونو با رسوندن رطوبت از هم به آرومی باز کنید. کمی ریشه ها رو کوتاه کنید تا رشد بهتری رو داشته باشه. گیاه رو چند قسمت کنید و در گلدان های مختلف بکارید. به این روش از تکثیر، قلمه یا تقسیم میگن.

اما شما میتونید بذر گیاه رو از خود گیاه بگیرید. خود گیاه اطلسی بعد از مدتی پیله هایی رو بوجود میاره که بذر گیاه رو در اون نگهداری میکنه. اجازه بدید پیله ها خشک بشن و از بذر خشک شده گیاه استفاده کنید. بذر رو در گلدان هایی تکثیر با خاک مناسب بریزید و روزانه شش ساعت جلوی آفتاب قرار بدید و آبدهی رو تنظیم کنید تا زمانی که گیاه جدید به وجود بیاد و شما بتونید اونو به گلدان جدید منتقل کنید.

در این مرحله میتونید گیاه رو تکثیر کنید

در این مرحله میتونید گیاه رو تکثیر کنید

بعد از اینکه نشای گیاه رو منتقل کردید، به اون 3 هفته مهلت بدید و بعد از 3 هفته گیاه رو هرس کنید تا گیاه رشد جانبی رو داشته باشه. یادتون باشه هرس کردن  تنها برای این مرحله ای که گفتم نیست. بلکه شما هر زمان احساس کردید گیاهتون علفی و دراز شده اونو سربرداری کنید تا رشد جانبی کنه.

مرحله انتقال گیاه به گلدان جدید

مرحله انتقال گیاه به گلدان جدید

4.1/5 - (23 امتیاز)