مبحث استفاده از کیک هایی که به عنوان بیس یا پایه کیک های مجلسی و به اصطلاح “تَر” به کار برده میشن بسیار متنوع و متفاوته. اگرچه همه اون ها در یک مساله تقریباً با هم مشترک هستند و اون حساسیت این کیک هست که المان های مختلف روش تاثیر گذار هستند. مثلاً آنجل کیک ها نوعی از کیک های اسفنجی هستند که در مواد اولیه اون ها از هیچ نوع روغن و یا چربی استفاده نمیشه. دسته دیگه کیک های شیفن هستند که در اون ها از روغن استفاده میشه و گاهای هم از کره. همچنین در بعضی از دستورهای این کیک لزومی به جدا کردن سفیده از زرده نیست و دسته دیگه همین کیک های اسفنجی کلاسیک هست که فاکتور بارز اون تعداد تخم مرغ ها و همچنین جدا کردن سفیده از زرده هست. مدل های دیگه ای از این کیک رو قبلاً دوستان من در این مطلب و همچنین این اینجا آموزش دادند.

کیک اسفنجی شکلاتی

کیک اسفنجی شکلاتی

بقیه نکات پخت رو در ادامه و حین مراحل براتون یادآوری خواهم کرد.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی کاکائویی

  • آرد سفید 2 پیمانه منهای دوقاشق غذاخوری
  • شکر 1 و 1/4 پیمانه
  • تخم مرغ کامل 6 عدد
  • بکینک پودر 2 قاشق مرباخوری
  • وانیل 1/4 قاشق مرباخوری
  • آب 1/4 پیمانه
  • روغن 1/4 پیمانه
  • پودر کاکائو مرغوب 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک اسفنجی کلاسیک

طبق معمول فر رو روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم. یک قالب 25 سانتی (اگر تازه کار هستین ترجیحاً کمربندی باشه) رو آماده و کفش رو کاغذ روغنی می اندازیم و دیواره های قالب رو فقط با برس چرب می کنیم. اگرچه اگر قالبتون نچسب باشه نیازی به چرب کردن هم نخواهیم داشت. سپس آرد رو همراه با پودر کاکائو و بکینگ پودر با هم ویسک می کنیم و دوبار از الک رد می کنیم و فعلاً کنار میذاریم.

مخلوط الک شده آردو پودر کاکائو . بکینگ پودر

مخلوط الک شده آردو پودر کاکائو . بکینگ پودر

1/4 پیمانه آبی رو که داشتیم در یک کاسه نسبتاً بزرگ و عمیق میریزیم. چون قراره بعداً مخلوط تخم مرغ به آب اضافه بشه و آرد رو هم در همین ظرف فولد خواهیم کرد.

1/4 پیمانه آب رو در یک کاسه عمیق می ریزیم

1/4 پیمانه آب رو در یک کاسه عمیق می ریزیم

نکات جدا کردن زرده از سفیده

حالا حساس ترین قسمت کار رو شروع می کنیم و اون جدا کردن با دقت سفیده از زرده هاست. قبل از شروع به کار مطمئن میشم تا ظرفی که در اون قراره سفیده ها رو به هم بزنیم کاملا تمیز و خشک باشه. همچنین پره های همزن. سپس زرده رو از سفیده به این صورت که تخم مرغ رو از وسط میشکنیم و در نیمه زرده رو نگه می داریم تا سفیده به طور کامل ازش جدا بشه، از هم جدا می کنیم. مراقب باشین تا حد ممکن زرده پاره نشه و حتی ذره ای از اون وارد سفیده نشه چون در پف کردن سفیده تاثیر گذاره. زرده و سفیده 6 عدد تخم رو با همین روش از هم جدا می کنیم و در دو ظرف جداگانه می ریزیم.

جداکردن زرده از سفیده تخم مرغ

جداکردن زرده از سفیده تخم مرغ

مراحل زدن سفیده و آماده سازی مایه کیک

سفیده تخم مرغ رو در ظرف برزگ و جادارتری بریزین چون حجم اون پس از همزدن 5تا 6 برابر خواهد شد و همچنین زرده ها رو هم بعداً همراه با سفیده هم خواهیم زد.

سفیده های جدا شده از زرده

سفیده های جدا شده از زرده

همون طور که مشاهده می کنین، سفیده ها کاملاً شفاف و بدون ذره ای از زرده ها هستند. با دور تند همزن شروع به همزدن می کنیم. برای حدود 3 دقیقه تا سفیده ها شروع به سفید شدن وحجم گرفتن بکنن و حباب های هوا در اون دیده بشه. در این مرحله شکر رو به صورت مرحله ای به سفیده ها اضافه کنین و در هر بار ریختن شکر حدوداً یک دقیقه هم بزنین. حتماً حتماً شکر رو در چند مرحله اضافه کنین و صبر کنین تا شکر در سفیده ها حل بشه. یکباره اضافه کردن شکر باعث عدم حجم گرفتن سفیده ها خواهد شد.

اضافه کردن شکر به سفیده های حجم گرفته در چند مرحله

اضافه کردن شکر به سفیده های حجم گرفته در چند مرحله

بعد از اینکه تمام شکر رو اضافه کردیم، به همزدن برای 2دقیقه ادامه میدیم تا یک مخلوط کاملا یکدست و سفید و کشدار و با حجم قابل توجه پیدا بشه. این ویژگی رو می تونیم وقتی همزن رو خاموش کردیم در هنگامی که پره ها رو از مخلوط خارج می کنیم ببینیم. وقتی مخلوطمون به صورت متناوب از پره های همزن بریزه.

حالا زرده های تخم مرغ رو یکی یکی به سفیده اضافه می کنیم و بعد از اضافه کردن هر زرده 30 تا 40 ثانیه با دور کند همزن به هم زدن ادامه می دیم. همزدن زیاد باعث کم شدن پف مخلوطمون میشه.

اضافه کردن یکی یکی زرده ها به سفیده

اضافه کردن یکی یکیِ زرده ها به سفیده

اضافه شدن زرده ها هم  مجدداً باعث حجیم تر شدن مواد میشه. بعد از اضافه کردن آخرین زرده، وانیل رو اضافه می کنیم و برای 30 ثانیه دیگه به همزدن ادامه میدیم.

اضافه کردن وانیل به مخلوط سفیده و زرده

اضافه کردن وانیل به مخلوط سفیده و زرده

از این مرحله به بعد به همزن نیازی نداریم. اون رو خاموش می کنیم و کنار میذاریم. مخلوط زرده و سفیده رو به به طور کامل به ظرفی که در ابتدا آب رو درونش ریخته بودیم اضافه می کنیم ولی اصلا هم نمیزنیم. سپس مخلوط آرد و کاکائو رو در سه مرحله یکبار دیگه روی مواد الک می کنیم.و هر بار با لیسک به آرومی و با حوصله از عمق کاسه به صورت دورانی مواد رو فولد می کنیم تا آرد کاملا مخلوط و یکدست بشه.

اضافه کردن مرحله به مرحله آرد کاکائویی

اضافه کردن مرحله به مرحله آرد کاکائویی

دقت داشته باشین هم زدن سریع و بی دقت باعث خوابیدن پف مخلوطمون میشه. در مرحله آخر، روغن مایع رو اضافه می کنیم و یکبار دیگه در حد یکدست شدن مواد مخلوط می کنیم.

اضافه کردن روغن مایه به مخلوط ارد و تخم مرغ ها

اضافه کردن روغن مایه به مخلوط ارد و تخم مرغ ها

حالا،مخلوطمون رو درون قالب می ریزیم و در انتهای کار قالب رو به ارومی کف آشپزخونه می کوبیم تا حباب های هوا ازش خارج بشه. سپس داخل فر قرار می دیم و 45 تا 55 دقیقه بهش زمان می دیم تا بپزه.

پخت کیک در فر

درجه حرارت و میزان پخت در فرهای مختلف با هم فرق می کنه، بنابر این بعد از 35 دقیقه شما مجازین که پخت کیکتون رو با یک خلال چوبی تست کنین تا کاملا تمیز بیرون بیاد و خشک. در هیچ موردی هنگام پخت کیک ها تون که نیاز به پف کردن دارند، قبل از 30 دقیقه در فر رو باز نکنین چون تمام زحمتتون به هدر میره!! پس سعی کنین تا لم فرتون رو یاد بگیرین که موقع پخت کیک ها و شیرینی هاتون تاثیر خیلی زیادی روی نتیجه کارتون می ذاره.

ریختن مخلوط در قالب و خارج کردن هوای مواد

ریختن مخلوط در قالب و خارج کردن هوای مواد

جدا کردن کیک از قالب

بعد از پخت، حجم کیک شما باید حداقل دو برابر شده باشه. همچنین سطح کیک باید کاملا مسطح و یکدست باشه و ما اصلا نباید شاهد گنبدی شدن کیکمون باشیم. از نشونه های دیگه پخت خوب کیک اینه که بعد از گذشتن حدوداً 10 دقیقه از خارج کردن کیک و خنک شدنش، کناره های کیک از دیواره های قالب فاصله می گیره و خود به خود جدا میشه. برای جدا کردن کیک ابتدا با یک چاقوی نازک و تیز کناره های کیک رو از دیوار قالب جدا کنین و بعد روی توری مخصوص فر برگردونین. زیاد موندن کیک درون قالب باعث میشه که مغز کیک خمیر بمونه.

کیک اسفنجی آماده

کیک اسفنجی آماده

همون طور که مشاهده می فرمایین، سطح کیک یکدسته و بافت کیک هم به صورت ابری و یا همون اسفنجی هست. این کیک اونقدر خوشمزه هست که میتونه بدون هیچ کرم و یا گنشی، همراه با چای، عصرونه دل انگیزی باشه ولی اگر با خامه کشی و یا هر فراستینگ دلخوهمون همراه بشه از خوردنش سیر نمی شیم و دیگه هیچ وقت کیک های آماده و بازاری رو وارد خونمون نمی کنیم :)

کیک ساده و وانیلی با همین دستور

نکته اخر اینکه اگر دلتون کیک ساده یا وانیلی برای بیس کیکتون خواست، فقط کافیه پودر کاکئو رو حذف کنین و مقدار ارد 2 پیمانه کامل باشه. همچنین مقدار شکر به میزان 1 پیمانه کافی خواهد بود.

ضمناً هر 100 گرم کیک اسفنجی حدوداً 297 کالری داره ،7 گرم پروتئین و 58 گرم کربوهیدرات.

4/5 - (91 امتیاز)