گیاه براق، گوشتی و چرمی، گیاهیه که امروز تصمیم دارم براتون در موردش توضیح بدم. گیاهی که مطمئنم توی ذهنتون تصویرشو میتونید به راحتی ترسیم کنید به این دلیل که از دسته گیاهان قدیمی و علی الخصوص آپارتمانی هست. این گیاه زینتی زیبا گونه های بسیار زیاد و البته متنوعی داره که همه ی اونها بطور مشترک برگهای گوشتی دارن و میتونن آب رو درون بافتشون ذخیره کنن. نیاز نوری خیلی زیادی ندارن و به همین دلیل به سادگی در آپارتمان قابل نگهداری هستن.

پپرومیا قاشقی

پپرومیا قاشقی

از اونجایی که این گیاه بیشتر از چهارصد نوع داره، شما میتونید این گیاه رو در انواع مختلف طرح وشکل و در بعضی مکانها حتی روی تنه ی درخت هم ببینید. فقط کافیه کمی دقت داشته باشید. پپرومیا گیاه بسیار حساسیه که البته اگر درباره نوع پرورش اون اطلاعات لازم رو داشته باشید میتونید از داشتنش لذت ببرید. این گیاه معمولا از لحاظ قدی و طولی رشد زیادی نداره و بیشتر بصورت جانبی رشد میکنه. برگهای بسیاااار زیبایی داره که در شرایط مطلوب پهن و براق و تخم مرغی شکل هستند. پپرومیا قاشقی دو نوع ساده و ابلق داره که البته هر کدومشون زیبایی خاصی رو دارن.

پپرومیا قاشقی ابلق

پپرومیا قاشقی ابلق

شاید براتون خوشحال کننده باشه که بگم پپرومیا قاشقی دختر خیییلی خوبیه و به راحتی توی محیط کم نور آپارتمانی میتونه به زندگیش ادامه بده. البته این گیاه رشد زیادی نداره و بیشتر بصورت مینیاتوری و ظریف میمونه و به همین دلیله که خیلی از گلخانه دارها از این گیاه با ترکیب چند گیاه هم خانواذه ی اون برای ساخت انواع تراریوم استفاده میکنند. این گیاه هم مثل هر گیاه دیگه ای در زمان خاصی از رشدش به گل میشینه که البته این گل با ظاهر( نی شکل ) زیبایی خاصی نداره و حتی برای رشدش هم ایجاد اختلال میکنه. پس در زمان ظاهر شدن این گلها حتما از گیاه مادر جداش کنید.

گل قاشقی

گل قاشقی

مقدار نور مورد نیاز پپرومیا قاشقی

این گیاه هم مثل هر گیاه دیگری به لحاظ نوری مناطق پرنور اما به دور از تابش نور مستقیم آفتاب رو به هر شرایط دیگری ترجیح میده. اما در صورت عدم وجود نور هم میتونه به راحتی به حیاطش ادامه بده. به خاطر داشته باشید که پپرومیا زیر اشعه ی چراغ فلورسنت از بین خواهد رفت. پپرومیا در مقابل سرما هیچ استقامتی نداره پس در فصل زمستان گیاه رو در منزل یا گلخانه قرار بدید و درفصل تابستان هم گیاه رو از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

میزان آبیاری مورد نیاز پپرومیا قاشقی

همونطوری که در ابتدا گفتم پپرومیا قاشقی آب رو در بافت برگها و ساقه های خودش ذخیره میکنه و نیاز آبی کمی داره . پس برای آبدهی عجله نداشته باشید. البته آبدهی رو هم به تعویق نندازید. بهترین راه آبدهی به موقع و برنامه ریزی شده گیاه هست. در زمستان هر دو هفته یکبار و در تابستان هفته ای یکبار به گیاه پپرومیا قاشقی آب بدید. یادتون باشه که قبل از آبدهی سطح خاک رو چک کنید و بعد از اطمینان از خشکی سطح خاک اقدام به آبدهی کنید.

پپرومیا قاشقی در محیط گلخانه ای

پپرومیا قاشقی در محیط گلخانه ای

میزان رطوبت هوا برای پپرومیا قاشقی

خیلی از دوستان شکایت دارند از اینکه چرا روی برگهای گیاه قاشقیشون لکه هایی ایجاد شده ؟ باید بگم که یکی از اصلی ترین دلایل این مشکل رطوبت محیطی بالا یا آبپاشی های مداوم روی برگهای این گیاه هست. اگر علاقه دارید که همزمان با آبپاشی گیاهان دیگرتون این گیاه رو هم مرطوب کنید بهتره درجه آبپاشتون رو به جای آبپاشی روی غبار پاشی تنطیم کنید و هفته ای یکبار در زمستان و دوبار در تابستان گیاه رو مرطوب کنید. درسته که آبپاشی سطح گیاهتون رو براق تر و زیبا تر نشون میده اما در دراز مدت گیاهتون رو خراب خواهد کرد. پس بجای آبپاشی مداوم، برگ های گیاه رو با پارچه های نخی و مرطوب و با فشار دست بسیار آرام پاک کنید. این گیاه ساقه و برگهای بسیار ترد و شکننده ای داره پس مواظب باشید فشار زیادی رو روی گیاه وارد نکنید.

جوانه های زیبای پپرومیا قاشقی

جوانه های زیبای پپرومیا قاشقی

خاک مناسب برای پپرومیا قاشقی

خاک مناسب برای پپرومیا قاشقی خاکی نسبتا سبک هست که متشکل شده از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه که ترکیب خوبی رو بوجود خواهند آورد. یادتون باشه برای کف گلدان از سنگ ریزه استفاده کنید. (برای اطلاعات بیشتر در مورد خاک هایی که نام بردم به این لینک مراجعه کنید)

خاک مناسب برای تعویض خاک و قلمه گیری پپرومیا قاشقی

خاک مناسب برای تعویض خاک و قلمه گیری پپرومیا قاشقی

نمای نزدیک از خاک مورد نیاز پپرومیا قاشقی

نمای نزدیک از خاک مورد نیاز پپرومیا قاشقی

تکثیر پپرومیا قاشقی چگونه است؟

تکثیر پپرومیا قاشقی به دو صورت قلمه و برگ هست. برای تکثیر به روش برگ باید برگ پپرومیا قاشقی رو با چاقوی تیزی ببرید و بعد در هورمون ریشه زایی بزنید و بکارید. از اونجایی که به نظر من هورمون ریشه زایی مواد شیمیایی هست، من برای تکثیر، برگ این گیاه رو در خاکی متشکل از مقدار کمی کوکوپیت و پرلیت و مقداری خاک برگ و همینطور پیت ماس که خاک ریشه زا هست قرار میدم. درسته به مدت زمان بیشتری احتیاج داره اما روند طبیعی خودش رو طی میکنه.

قلمه های برگ و ساقه پپرومیا قاشقی

قلمه های برگ و ساقه پپرومیا قاشقی

برای تکثیر پپرومیا قاشقی از برگ برگهارو جوری قرار بدید که تا نصف توی خاک قرار بگیرند

برای تکثیر پپرومیا قاشقی از برگ برگهارو جوری قرار بدید که تا نصف توی خاک قرار بگیرند

برای تکثیر قلمه هم میتونیدبا چاقوی تیز از گیاه قلمه بگیرید و برگهای انتهایی قلمه رو جدا کنید و در خاکی که گفتم بکاریدشون. یادتون باشه سه روز اول به قلمه ها آب ندید تا زخم قلمه های گیاه پینه ببنده. البته برای این گیاه و گیاهانی از این دست که گوشتی و آبدار هستند این روش صدق میکنه.

مشکلات پیرومیا قاشقی و درمان این گیاه

  • اگه برگها رنگ پریده اند و رشد گیاه متوقف شده، هر دو هفته یکبار با کود های مخصوص گیاه رو تغذیه کنید .
  • رنگ برگهای گیاهتون زرد شده و زیر برگها تار عنکبوت میبینید، کنه ریز قرمز داره پس گیاه رو هر دوهفته ای یکبار سمپاشی کنید.
  • کپک خاکستری روی ساقه ی گیاهتون میبینید، گیاه رو به جای گرمتر منتقل کنید. در ضمن غبار پاشی رو هم متوقف کنید.
  • اگه برگهای گیاه خم شده، گیاه تشنه هست و هوای اطراف گیاه هم خشکه. پس به گیاهتون آب بدید و یا اونو در ظرفی از آب بگذارید ویا زیر گلدونی گیاه رو هم پراز آب کنید. غبار پاشی رو هم انجام بدید.
  • اگه برگهای گیاه کمرنگ شدن و به سفیدی گرایش دارن، شدت نوری که به گیاه میتابه زیاده پس گلدان رو به جای کم نور یا سایه منتقل کنید.
  • اگه نقاط زنگ مانند روی برگهای گیاه هست، استفاده از اسپری های براق کننده رو متوقف کنید.
  • اگه قسمتی از برگ یا ساقه گیاه سیاه شده، آبیاری گیاه بسیار زیاده. آبیاری رو متوقف کنید تا زمانی که خاک گیاه کاملا خشک بشه.
3.3/5 - (35 امتیاز)