حسن یوسف گیاه بسیار زیبایی با تنوع خیلی زیاد از جهت رنگ و طرح برگه. مهمترین ویژگیش هم نیاز نوری بالاست. در مطالب قبل در مورد گلها و گیاهانی صحبت کردم که نیاز نوری کمی داشتن و یا به اصطلاح آپارتمانی بودند. امروز میخام در مورد حسن یوسف براتون بگم که برعکس نیاز نوری بالایی داره. پس اگه خونتون نورگیره و پنجره جنوبی و شرقی و یا حیاط دارید با خیال راحت با من همراه باشید.

حسن یوسف

حسن یوسف، گیاه زینتی با تنوع رنگی بالاست و اصلی ترین دلیل برای محبوبیت این گیاه همین تنوع رنگی بالای اونه. این گیاه زینتی زیبا و رنگی رنگی از تیره نعناییان هست و تولید پرورش و نگهداری از اون در آب و هوای ایران بسیار راحته .

دقت داشته باشید که این گیاه قشنگ باوجود اینکه همیشگی و دائمیه اما در فصل پاییز و زمستان اگر خارج از خانه و یا گلخانه قرار بگیره بخاطر حساسیتش به سرما به راحتی میسوزه و از بین میره .

یک حسن بسیار خوب گیاه حسن یوسف رشد بسیار زیاد اونه. به این دلیل که برگها یکی بعد از دیگری بوجود میان و شما میتونید گیاه رو تکثیر کنید. البته با توجه به رشد بالای گیاه، بعد از مدتی از سرشاخه های گیاه گلهای خوشه ای رشد میکنه که حتما باید از ته چیده بشن. چرا که با چیدنشون به رشد بیشتر گیاهتون کمک میکنید و گیاه پرپشت تری خواهید داشت .

حسن یوسف در رنگهای مختلف

حسن یوسف در رنگهای مختلف

نور مورد نیاز حسن یوسف

بدون شک اصلی ترین نیاز حسن یوسف نور هست و بدون وجود نور، گیاه به سرعت از بین میره. نور کافی در ظاهر شدن بهتر رنگ گیاه و البته ثابت ماندن اون تاثیر بسیار زیادی داره و به همین دلیله که گیاه معمولا در آپارتمانها، مخصوصا آپارتمانهای کم نور رنگش رو از دست میده و ساقه های اون بسیار نازک، دراز، علفی و شکننده میشه. پس بهترین مکان برای نگهداری از حسن یوسف، نزدیک پنجره جنوبی منازل هست. اما یادتون نره که در تابستان گیاه رو از پنجره جنوبی دور نگه دارید تا گیاه ازتابش افتاب مستقیم در امان بمونه.

اگر علاقه دارید حسن یوسف رو در حیاط منزلتون نگهداری کنید، میتونید اون رو در باغچه و یا گلدان در مکان سایه آفتاب مثل زیر درختان بکارید. حسن یوسف ها به نور زیاد، محیط گرم مرطوب( مثل گلخانه ها )، آبیاری فراوان و رطوبت 50 تا 70 درصدی علاقه دارند.

کاشت حسن یوسف در گلدان و در مکان سایه افتاب

کاشت حسن یوسف در گلدان و در مکان سایه آفتاب

خاک مورد نیاز حسن یوسف چیست؟

حسن یوسف به خاک سبک نیاز داره که تشکیل شده از مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و مقدار کمی ماسه. این گیاه در خاک سبک رشد بهتری نسبت به خاک سنگین داره.

حسن یوسف

حسن یوسف

کود دهی به حسن یوسف چگونه است؟

شما میتونید برای تقویت گیاه حسن یوسف هر دو هفته یکبار از فروردین ماه تا مهرماه 3 گرم در لیتر به گیاه کود بدید اما من به شما پیشنهاد میکنم با حفظ شرایط مناسب مثل نور کافی، آبدهی به موقع و خاک مناسب گیاه رو تقوبیت کنید و از کودهای شیمیایی استفاده نکنید.

نگهداری حسن یوسف در نورگیر حیاط

نگهداری حسن یوسف در نورگیر حیاط

مقدار آبدهی مورد نیاز حسن یوسف

اگر حسن یوسف رو در منزلتون نگهداری میکنید، یک روز در میان بهش آب بدید. یادتون باشه اگر از خاک سبک برای گیاهتون استفاده کردید یکروز درمیان به گیاه آب بدید اما اگر خاک سنگین رو مورد استفاده قرار دادید، گیاه سه روز یکبار به آب نیاز داره به این دلیل که خاک سنگین آب رو توی خودش نگه میداره. اما بهتره بدونید حسن یوسف در خاک سنگین رشد زیادی نخواهد داشت.

زیبایی های حسن یوسف

زیبایی های حسن یوسف

بزرگترین دشمن و آفت حسن یوسف ( شپشک آرد آلود )

با توجه به نگهداری از گیاه حسن یوسف در آپارتمانها، معمولا این گیاه مبتلا به بیماری و آفت میشه که اسم اون شپشک آرد آلود هست. این بیماری و آفت بزرگترین دشمن برای حسن یوسفه. برای از بین بردن این آفت در صورتی که حسن یوسف به تازگی به این آفت دچار شده باشه و فقط یکی دو نقطه از گیاه رو آلوده کرده باشه، شما میتونید همون نقطه رو زیر آب ولرم بشورید. اگر آفت از بین نرفت یا بیشتر بود از گوش پاک کن استفاده کنید. گوش پاک کن رو در آب و صابون رقیق شده بزنید و روی ناحیه مبتلا به آفت بمالید تا زمانی که از بین بره. اگر باز هم از بین نرفت گیاه رو از سطح خاک ببرید. نگران نباشید گیاه با توجه به رشد خوبی که داره باز هم بزرگ میشه اما اینبار سالم و بدون آفت.

رشد مطلوب حسن یوسف در خاک سبک

رشد مطلوب حسن یوسف در خاک سبک

برای اطلاع بیشتر از خاک هایی که در اینجا نام بردم به مطلب مربوط به خاکها در این لینک مراجعه کنید

روشهای تکثیر حسن یوسف چگونه است؟

برای تکثیر حسن یوسف از سه روش میتونید استفاده کنید.

 استفاده از بذر گیاه

این روش رو در هر ماه از سال مورد استفاده قرار بدید به جواب مطلوب خواهید رسید. برای انجام این کار باید روی سطح خاک سبک مثل خاک برگ، بذر رو بپاشید و بعد از اون روی بذر رو با کوکوپیت مرطوب بپوشونید و رطوبت رو تا زمان جوانه زنی از طریق غبار پاشی حفظ کنید و بعد از دو هفته جوانه هارو با احتیاط به گلدان جدید منتقل کنید.

گیاه حسن یوسف

گیاه حسن یوسف

استفاده از هورمون ریشه زایی

در این روش باید ده سانت از سرشاخه گیاه رو ببرید و برگهای پایینی رو کوتاه کنید. مواظب باشید به ساقه گیاه فشار زیادی وارد نکنید. گیاه رو از پایین ساقه در پودر هورمون ریشه زایی بزنید و بعد اون رو به گلدانی با قطر 9 سانتی متر و حاوی کمپوست منتقل کنید.

بریدن ساقه حسن یوسف

بریدن ساقه حسن یوسف

ریشه دار کردن گیاه در آب

در این روش که متداولترین روش هم هست , باید ده سانت از سرشاخه گیاه رو ببرید و بعد از کوتاه کردن برگهای پایینی گیاه رو در ظرف آب قرار بدید و یکروز در میان آب ظرف رو تعویض کنید . به گیاه زمان بدید تا ریشه دار شه و بعد اون رو به گلدانی با قطر 9 سانتی متر و در مخلوطی از خاک برگ , کوکوپیت و پرلیت انتقال بدید .

ریشه دار کردن گیاه در اب

ریشه دار کردن گیاه در اب

4.2/5 - (22 امتیاز)