پختن نان توی خونه کار شیرین و لذت بخشیه مخصوصاً وقتی عطر نان تو کل خونه می پیچه. نان شیرمال یکی از نان های حجیمی هست ما برای ما آشناست. این بار من این نان رو توی قالب کیک فنجونی درست کردم. به این صورت نان هایی با اندازه کوچیم و مناسب برای یک نفر آماده شد که به نظرم برای یک میان وعده یا تغذیه بچه ها برای مدرسه ایده خوبی می تونه باشه. در ادامه مراحل تهیه اش رو با هم می بینیم.

نان شیرمال فنجانی

نان شیرمال فنجانی

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال فنجانی:

  • مایه خمیر 1 قاشق سوپ خوری (7 گرم)
  • آب ولرم 1/4 پیمانه
  • شیر ولرم 1/2 پیمانه
  • شکر 1/2 پیمانه
  • آرد حدوداً 400 گرم
  • نمک 1 پنس
  • تخم مرغ 1 عدد
  • کشمش 1/2 پیمانه
  • روغن مایع 2/3 پیمانه
  • یک عدد زرده+یک قاشق سوپ خوری شیر+یک قاشق مریاخوری زعفران دم کرده برای رومال نان

مراحل تهیه نان شیرمال فنجانی

برای شروع با عمل آوردن خمیرمایه کارمون رو آغاز می کنیم. به این ترتیب که خمیر مایه رو روی 1/4 پیمانه آب 40 درجه می پاشیم یعنی آبی که نه سرد باشه و نه گرم باشه. دمای آب برای عمل اومدن خمیر مایه خیلی مهمه چون خمیر مایه در واقع قراره با درجه حرارت آب زنده و فعال بشه پس اگر آب خیلی داغ  یا خیلی سرد باشه اون ها از بین میرن.

پاشیدن خمیر مایه روی آب

پاشیدن خمیر مایه روی آب

خمیر مایه رو فقط در حد مخلوط شدن با آب هم میزنیم و سپس اون ها رو در یک جای گرم و تاریک(داخل فر خاموش یا مایکروفر) قرار میدیم و 10 دقیقه صبر می کنیم تا عمل بیاد حجمش زیاد بشه. سپس شیر گرم رو به تخم مرغ و روغن و شکری که داخل یک کاسه می ریزیم اضافه می کنیم.

اضافه کردن شیر به تخم مرغ+شکر

اضافه کردن شیر به تخم مرغ+شکر+روغن مایع

با همزن دستی خوب با هم مخلوط می کنیم و بعد خمیر مایه عمل اومده رو بهش اضافه می کنیم.

اضافه کردن خمیر مایه به مخلوط شیر و تخم مرغ و شکر

اضافه کردن خمیر مایه به مخلوط شیر و تخم مرغ و شکر

یک دور مواد رو با هم مخلوط می کنیم و بعد کشمش ها رو از قبل داخل آب ولرم خیس کرده و بعد آبکش کردیم اضافه می کنیم.

اضافه کردم کشمش ها به مواد

اضافه کردن کشمش ها به مواد

حالا نوبت اضافه کردن آرد به مواد میرسه. آرد رو با نمک مخلوط می کنیم و یکی دو بار از الک رد می کنیم. حالا حدوداً 1/2 پیمانه از آرد رو کنار می ذاریم و بعد بقیه آرد رو به مخلوط مایعمون اضافه می کنیم.

اضافه کردن آرد به مواد مایع

اضافه کردن آرد به مواد مایع

بعد از اضافه کردن آرد، مواد رو ابتدا با قاشق و سپس با دست شروع به مخلوط کردن می کنیم. اگر خمیر هنوز خیلی چسبناک بود و به دست می چسبید، کم کم از آردی که کنار گذاشته بودیم اضافه می کنیم تا نهایتاً یک خمیر منسجم و تقریبا بدون چسبندگی داشته باشیم. از اضافه کردن آرد بیش از حد به خمیر پیرهیز می کنیم چون اگر آرد زیادی به خورد خمیر بره، بعد از پخت لطافت و سبک بودن نون رو از دست می دیم. خمیر رو حسابی ورز می دیم تقریباً به مدت 10 تا 15 دقیقه یا اون رو 100 بار به تخته می کوبیم. ورز دادن خمیر اون رو لطیف تر خواهد کرد. بعد از این مدت خمیر رو داخل یک کاسه عمیق و مناسب که کمی دیواره هاش رو چرب کردیم قرار می دیم.

خمیر آماده بعد از ورز دادن

خمیر آماده بعد از ورز دادن

روی خمیر رو با نایلون یا سلفن می پوشونیم و دور تا دورش رو حوله پیچ می کنیم و برای یک ساعت و نیم ظرف رو یه جای گرم و تاریک قرار میدیم تا حجمش به میزان قابل توجهی (حدود 2 برابر) بشه.

خمیر بعد از استراحت

خمیر بعد از استراحت اولیه

وقتی خمیر به اندازه کافی استراحت کرد (از نشونه های استراحت کافی اینه که وقتی با انگشت خمیر رو فشار میدیم، جای انگشت باقی بمونه و بر نگرده) پف خمیر رو می گیریم و از خمیر گلوله هایی به اندازه یک نارنگی کوچک به وزن تقریبی 60 گرم جدا می کنیم و هر یک از به اصطلاح چانه ها رو داخل قالب کاپ کیک که قبلا داخلش رو کپسول قرار دادیم می ذاریم.

چانه های جدا شده و در قالب گذاشته شده

چانه های جدا شده و در قالب گذاشته شده

مجدداً روی قالب رو با یک دستمال می پوشونیم و برای نیم ساعت دیگه به خمیر استراحت دوم می دیم. بعد از این مدت روی خمیر ها رو به وسیله برس از رومالی که درست کردیم یعنی ترکیب زرده تخم مرغ و شیر و زعفران هست رو رومال می کنیم.

رمال کردن خمیر بعد از استراحت دوم

رمال کردن خمیر بعد از استراحت دوم

حالا قالب رو برای مدت 30 تا 35 دقیقه داخل فری که قبلاً گرمش کردیم و روی درجه  200 سانتی گراد تنظیمش کرده بودیم قرار می دیم تا نان همون آماده بشن. بعد از این مدت قالب رو از فر خارج می کنیم و بعد از اینکه نان ها از حرارت افتار از قالب خارج می کنیم. بهتره نان ها رو مثل همه نان ها به صورت تازه مصرف کنین تا طعم و بافت خودشون رو به مرور زمان از دست ندن.

بافت داخل نان شیرمال کشمشی

بافت داخل نان شیرمال کشمشی

3.4/5 - (10 امتیاز)