امروزه کرم های بسیار زیادی وجود دارند که برای طعم دار کردن و همچنین پوشش و زیبایی کیک ها به کار برده میشن. کرم های خامه ای، کره ای، پنیری و کرم های پر طرفدار شکلاتی. گاناش یا گَنِش ها، یکی از همین انواع کرم های شکلاتی هستند که از ترکیب خامه و شکلات درست میشه. امروز با هم طرزتهیه گاناش رو می بینیم تا ان شاءالله در تهیه کیک ها و شیرینی هامون در آینده ازش استفاده کنیم.

گاناش شکلاتی

گاناش شکلاتی

مواد لازم برای تهیه گاناش

  • خامه ۲۰۰ گرم
  • شکلات تخته ای ۲۵۰ گرم
  • کره ۲۰ گرم
  • وانیل یک پنس

مراحل تهیه گاناش شکلاتی

قبل از اینکه کار رو شروع کنیم اگر شکلات هامون به صورت تخته ای هست، اون رو خرد می کنیم. قبلاً هم خدمتتون گفتم که اگر براتون ممکنه، از شکلات های با کیفیت استفاده کنید. میزان شیرینی شکلات هم به ذائقه و نظر شما بستگی داره. اگر شیرینی زیاد دوست ندارین، از شکلات هایی با درصد بالاتر استفاده کنید.

برای شروع، یک تابه یا شیر جوش نچسب رو انتخاب میکنیم. خامه و کره و وانیل رو داخلش می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دیم.

مخلوط خامه به همراه کره و وانیل

مخلوط خامه به همراه کره و وانیل

حرارت باعث میشه تا خامه کم کم شل بشه و کره هم حالت مذاب بگیره. شروع به همزدن می کنیم و وقتی خوب با هم مخلوط شدن، اجازه میدیم تا مواد به جوش بیاد و از کناره های ظرف حباب هایی ظاهر بشن. حالا شکلات رو اضافه میکنیم.

اضافه کردن شکلات به خامه گرم شده

اضافه کردن شکلات به خامه گرم شده

حرارت رو خاموش میکنیم و خیلی سریع با لیسک شروع به همزدن می کنیم.

شروع مخلوط شدن شکلات با خامه

شروع مخلوط شدن شکلات با خامه

شکلات با حرارت خامه شروع به ذوب شدن میکنه. سعی کنیم تا با حرکت لیسک و همزدن عمقی و سریع همه شکلات رو به خوبی مخلوط کنیم تا مطمئن بشیم هیچ تکه ای باقی نمونده. به همزدن اونقدر ادامه میدیم تا یک کرم روان و یکدست بدست بیاد.

مخلوط یکدست گاناش گرم

مخلوط یکدست گاناش گرم

گاناش ما تقریباً آماده است و ما می تونیم بعد از خنک شدنش در کاور کردن یا پوشش دهی خیلی از کیک ها یا دسر هامون ازش استفاده کنیم. ولی فقط به صورت کرم. برای منسجم شدن و فرم دادن بهش باید اون رو اول برای یک ساعت داخل یخچال قرار بدیم.

گاناش منسجم و خنک شده در یخچال

گاناش منسجم و خنک شده در یخچال

فرم دادن گاناش شکلاتی

برای فرم دهی بهش باید اون رو با همزن برقی بزنیم. پس برای ۵ تا ۸ دقیقه، گاناش رو با دور تند همزن اونقدر میزنیم تا کم کم رد پره ها روش بیفته و فرم بگیره.

گاناش فرم گرفته

گاناش فرم گرفته

حالا با توجه به ایده ای که تو ذهنمون داریم، با استفاده از پالت یا قیف و ماسوره کیک یا دسرمون رو کاور یا تزیین می کنیم.

فقط به یاد داشته باشید حرارت همون طور که خامه رو از حالت خودش خارج میکنه، در مورد گاناش هم صدق می کنه. با این مقادیر ما حدوداً ۴۰۰ گرم گاناش خواهیم داشت.

کیک تزیین شده با گاناش

کیک تزیین شده با گاناش

نکته در مورد انواع گاناش

  • زمانی که میزان شکلات دو برابر میزان خامه باشه گنش بسیار غلیظ و سفت بوده و قابلیت استفاده به عنوان فیلینگ و کاور کیک را خواهد داشت.
  • وقتی میزان شکلات و خامه برابر باشه از گنش به عنوان گلیز استفاده میشه.
  •  زمانی که میزان شکلات یک دوم میزان خامه باشه از گنش به عنوان سس استفاده میشه.

پس در واقع گنش رسپی نداره. گنش یک نسبته بین شکلات و خامه.

4/5 - (623 امتیاز)