برای بعد از ظهر ها همیشه یک نان داغ و خوشمزه با چای یا شیر میچسبه. نان گاتا نوعی شیرنی ارمنی هست که هر محلی بطور خاصی درست میکنند. این اموزش را هم من از خانمی ارمنی که در کلاس آشپزیمون آموزش دادند یاد گرفتم. اونقدر که خوش طعم و مزه بود، خودم یکی از طرفدار های این نون خوشمزه شدم. امیدوارم شما هم درست کنید و درکنار عزیزانتون با یک فنجون چای گرم مطبوع نوش جان کنید. برای پخت این نان از شکر استفاده نمیشه و تنها از مغز های شکری برای وسطش استفاده میکنن که حسن کم شیرین بودن رو داره و در عین حال خوش طعم و لذیذه.

نان گاتا ارمنی

نان گاتا ارمنی

مواد لازم برای تهیه نان گاتا

  • کره  250 گرم
  • بکینگ پودر  یک چهارم قاشق چایخوری
  • مایع خمیر  نصف قاشق چایخوری
  • آرد به میزان لازم حدود نیم کیلو
  • نمک  یک چهارم قاشق چایخوری
  • تخم مرغ 3 عدد
  • شیر نصف پیمانه
  • زرده تخم مرغ وزعفران جهت رومال
مواد لازم برای تهیه نان گاتا

مواد لازم برای تهیه نان گاتا

طرز تهیه نان گاتا

3 عدد تخم مرغ را داخل کاسه شکسته هم بزنید و بعد شیر و مایع خمیر را اضافه کنید و هم بزنید. بعد کره نرم شده را که قبلا از یخچال بیرون گذاشته اید و خرد کرده اید را اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید.

آرد با بکینگ پودر و نمک را الک می کنیم و کم کم به مواد بالا اضافه میکنیم و ورز میدهیم.

مراحل تهیه نان گاتا

مراحل تهیه نان گاتا

کمی آرد روی میز میپاشیم و خمیر را روی میز انداخته وخوب ورز میدهیم تا خمیر یکدست شود وتا زمانی که به دست نچسبد ورز میدهیم. اگر لازم بود در حین کار کمی آرد هم اضافه کنید. سپس خمیر رادر کاسه تمیز میگذاریم وسلیفون میکشیم نیم ساعت میگذاریم استراحت کند.

بعد از استراحت خمیر را به اندازه های کوچک چانه میگیریم (این مقدار را به چهار قسمت تقسیم کنید).

خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید

خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید

خمیر رو مجددا باز میکنیم. نباید نازک باشد و به حالت گرد وردنه میکشیم. از مغزی مخصوص گاتا وسط خمیر گذاشته دور خمیر را مانند بقچه جمع میکنیم. دوباره با دست کمی فشار میدهیم تا کمی پهن بشه. در سینی فر با فاصله میچینیم و میذاریم برای نیم ساعت دیگه استراحت کنه.

مغز نان گاتا

مغز نان گاتا

فر رو هم در این فاصله با دمای 200 درجه روشن میکنیم تا گرم شه. بعد از نیم ساعت استراحت رومال زرده تخم مرغ و زعفران رو با برس روی خمیر میزنیم و میزاریم برای حدود نیم ساعت بپزه.

طرز تهیه نان گاتا

طرز تهیه نان گاتا

طرز تهیه مغزی شکری برای نان گاتا

یک لیوان آرد را تفت بدید و بعد از خنک شدن نصف لیوان شکر را به آن اضافه کنید و در آخر 100گرم کره نرم را به آن اضافه کنید تا مثل خرده نان شود.

مغزی شکلات گردویی برای نان گاتا

70 گرم کره را روی حرارت ملایم میگذاریم. 2 قاشق سوپ خوری پودر کاکائو به اون اضافه کنید. وقتی که حل شد از روی حرارت بردارید و به مخلوط 50 گرم آرد تفت داده شده و 50 گرم پودر قند اضافه کنید تا خمیر شود و یک دوم پیمانه گردوی خرد شده هم به این مخلوط اضافه کنید.

از هر کدوم از این مغزی ها که دوست دارید میتونید داخل خمیر گاتا بگذارید. من از کرم مخصوص پیراشکی برای داخل نان گاتا استفاده کردم که خیلی دوست داشتم.

نوش جان

4/5 - (37 امتیاز)