فسنجان از اون دست غذاهاست که همه بهش علاقه دارن و درست میکنن. در این مطلب طرز تهیه یک فسنجان ملس با گوشت قلقلی رو قرار میدم که در اون از آلو و کدو تنبل پوره شده هم استفاده میشه و طعم بسیار عالی داره. پیشنهاد میکنم این فسنجان سنتی رو که به دلیل وجود آلو و کدو بسیار مغذی هم هست حتما امتحان کنید و در کنر خونواده عزیزتون لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

  • گوشت چرخ كرده ٢٠٠ گرم
  • پياز رنده شده براي داخل گوشت يك عدد متوسط
  • پياز درشت يك عدد
  • گردو پودر شده يك ليوان ونصفي
  • رب انار سه تا چهار قاشق يا به اندازه كافي
  • نمك وفلفل و زردچوبه به ميزان لازم

در صورت تمایل

  • كدو حلوايي رنده شده تفت داده شده چهار قاشق غذاخوري
  • آلو خورشتي ٨ عدد به دلخواه كم يا زياد
مواد لازم برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

طرز تهیه فسنجون

گردو را با چرخ گوشت چرخ میکنیم. مقدار گردویی که من استفاده کردم يك ليوان پر گردوي پوست كنده بود که وقتي پودرش كردم يك ونيم ليوان شد البته  من در اينجا با رنده دستي پودر كردم.

تفت دادن پیاز

تفت دادن پیاز

يك پياز درشت را با رنده درشت رنده میکنیم و درون قابلمه با مقداري روغن تفت میدیم تا طلايي بشه. سپس گردوها و كدو حلوايي رنده شده و تفت داده شده رو به همراه نمك و فلفل و زردچوبه به پیاز در حال تفت اضافه میکنیم و مدام هم میزنیم. مواد مثل حلوا ميشه کمی سفت میشه. همینطور به هم زدن ادامه بدید تا كمي گردو ها تفت بخوره. بعد يك كاسه آبگوشت خوري آب را آرام آرام روي مواد ريخته و هم ميزنيم تا مواد در آب حل بشن. شعله را زياد ميكنيم تا بجوش بياد. بعد از اینکه به جوش اومد شعله را كم كم ميكننیم. در قابلمه را میگذاریم تا خورشت به روغن بيافته.

کدو و گردو رو اضافه کنید

کدو و گردو رو اضافه کنید

آب رو به گردو و پیاز و کدوی تفت داده شده اضافه میکنیم.

آب رو به گردو و پیاز و کدوی تفت داده شده اضافه میکنیم.

گوشت چرخ كرده را هم با يك پياز متوسط رنده شده و نمك و فلفل خوب ورز ميديم. از مواد گوشتي به اندازه يك گردو در دست گرد كرده و در مقداري روغن تفت ميديم. فقط در حدي كه دور و اطراف گوشت طلايي بشه تفت میدیم.

طرز تهیه گوشت قلقلی برای فسنجان

طرز تهیه گوشت قلقلی برای فسنجان

گوشت قلقلی تفت داده شده

گوشت قلقلی تفت داده شده

بعد از اينكه خورشت کمی جا افتاد كوفته را داخل فسنجان میریزیم و رب انار را هم اضافه میکنیم و میذاریم تا خورشت کاملا جا بیفته و روغن بندازه.

فسنجان ملس با گوشت قلقلی

فسنجان ملس با گوشت قلقلی

نکات فسنجان

  • در آخر آلو خورشي را به فسنجون اضافه ميكنيم.
  • اين خورشت نبايد زياد آب داشته باشه.
  • اگر خورش را شيرين دوست داريد يك يا دو قاشق غذاخوری شكر اضافه كنيد
  • وقتي خورشت خوب جا افتاد در ظرف كشيده با برنج زعفراني نوش جان كنيد

اصل فسنجان بدون کدو حلوایی است

خورش فسنجان را ميشه با گردوي بيشتري درست كرد و به آن كدو حلوايي اضافه نكنيد. بسيار هم خوشمزه تر خواهد بود. ولي مثل بچه هاي من كه زود گرميشان ميكنه براي خنك بودن كدو حلوايی دوسه قاشق كدو حلوايی تفت داده شده ميريزم كه اونم واقعا خوشمزه است امتحان كنيد.

به طور کلی تنوع داخل خورشت بسياره.  مثلا بعضي ها از آرد يا هويج يا سيب درختي استفاده ميكنند. ولي من همه را درست كردم و بهترين آنها فقط گردو آسياب شده با پياز تفت داده شده عاليه. اما خواستيد تنوع بديد مقدار خيلي كم كدو حلوايي پخته شده و تفت داده شده بهترين گزينه ميباشد باز سليقه ايي است.

فسنجان با گوشت قلقلی ملس

فسنجان با گوشت قلقلی ملس

فسنجان با مرغ

فسنجان را با مرغ هم ميتوان درست كرد. تمام مراحل را انجام ميدیم و فقط به جاي گوشت قلقلي داخلش مرغ ميريزيم. هر دو نوع خوشمزه است. اگر با مرغ خواستيد درست كنيد حتما مرغها را خرد كنيد. مثلا يك ران را به دو نيم يا سينه مرغ را به دوتا سه تكه كنيد و نمك مال كرده در روغن سرخ كنيد. در قابلمه ايي جدا گانه با يك عدد پياز كوچك سرخ شده ميگذاريم بپزه و بعد از پختن مرغ، وقتي خورشت فسنجان در حال جا افتادن بود مرغها را آرام داخل ظرف فسنجان بگذاريد تا فسنجان به خورد مرغها بره.

برای مشاهده طرز تهیه فسنجان با مرغ روی این لینک کلیک کنید.

فسنجان با چهار مغز

من گاهي هم از چهار مغز استفاده ميكنم. مثلا بادام و پسته و گردو و فندوق، همه را آسياب ميكنم و از الك رد ميكنم. بعد مراحل فسنجون را ادامه ميدم. اينم خيلي خوشمزه است فقط خيلي گرمه. به همين دلیل داخلش از سيب زرد درختي پوست ميكنیم و رنده ميكنيم و داخلش با مغزها تفت ميديم. فقط اونهايي كه زود گرميشون میشه نباید زیاد مصرف کنند.

3.9/5 - (50 امتیاز)