شما چقدر از انواع پاستا یا همون ماکارونی در سبد خانوادتون استفاده می کنین. خوشبختانه امروزه انواع بسیار متنوعی حتی با طعم و مزه های متفاوت، از پاستا ها عرضه میشه که قبلاً این امکان وجود نداشت و یا فقط برند های خارجی اون ها رو تولید می کردن. ولی خوشبختانه هر روز برند های قابل قبول و وطنی خودمون، انواع بسیار زیادی از مدل های پاستا و اسپاگتی ها رو تولید می کنند و به همه افراد امکان تهیه و امتحان کردنشون رو میدن. یکی از همین انواع پاستا “شلز” نامیده میشه که شکل و اندازه منحصر به فردش اون رو متمایز می کنه.

جامبو شلز پای

جامبو شلز پای

جامبو شلز یا پاستا صدفی بزرگ

پاستا شلز یا جامبو شلز، پاستا های صدفی شکلی هستند که اندازشون خیلی بزرگتر از بقیه انواع پاستا هاست که همین شکل و سایز خاص، امکان تهیه انواع مختلفی از غذاها و پیش غذاها رو به ما میده. یکی از انواع این غذاها، جامبو شلز پای هست که در ادامه با چگونگی تهیه اش بیشتر آشنا میشیم.

پاستا شلز یا جامبو شلز

پاستا شلز یا جامبو شلز

مواد لازم برای تهیه جامبو شلز پای

  • جامبو شلز یا همون پاستای صدفی بزرگ، نصف بسته
  • گوشت چرخکرده 300 گرم
  • پیاز متوسط یک عدد
  • سیر دو تا سه حبه
  • رب گوجه فرنگی یک و نیم قاشق غذاخوری
  • پوره گوجه فرنگی یک پیمانه
  • گشنیز یا جعفری دو قاشق غذاخوری
  • پنیر موزارلا یا چدار یک پیمانه
  • نمک، فلفل، زردچوبه، پودر پاپریکا و آویشن به مقدار لازم

طرز تهیه مایه گوشتی برای پاستا صدفی بزرگ

برای تهیه این پای خوشمزه اول باید سس گوشتی رو آماده کنیم. برای همین منظور پیاز رو نگینی خرد می کنیم و با کمی روغن کمی تفت می دیم. وقتی سبک شد،  سیر رو اضافه میکنیم و با هم تا حد طلایی شدن تفتشون می دیم و بعد گوشت چرخکرده رو اضافه میکنیم. می تونیم بنا به سلیقه و ذائقه خودمون از گوشت مرغ هم استفاده کنیم. وقتی رنگ گوشت عوض شد، نمک و فلفل به اضافه کمی زردچوبه و پودر پاپریکا رو اضافه میکنیم و بعد رب گوجه فرنگی رو اضافه می کنیم. اجازه میدیم تا بوی خامی رب گرفته بشه و کمی رنگش به اصطلاح باز بشه. مرتب مایع گوشتی رو هم میزنیم تا مزه ها خوب به خورد مواد بره. در پایان پخت یک تا دو قاشق گشنیز یا جعفری رو به مخلوط اضافه می کنیم. بعد از اینکه گوشت تقریباً پخته شد از روی حرارت بر می داریم.

سس گوشت آماده شده

سس گوشت آماده شده

طرز تهیه سس گوجه فرنگی برای پاستا ها

بعد سس گوجه فرنگی رو آماده می کنیم. به این صورت که چهار تا پنج گوجه فرنگی درشت رو داخل غذا ساز یا بلندر پوره می کنیم. بعد اون گوجه های پوره شده رو داخل ظرفی همراه یک قاشق روغن زیتون کمی سرخ می کنیم و بعد یک و نیم قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده و یک قاشق مربا خوری سیر تفت داده شده رو بهش اضافه می کنیم. همراه با هم مقداری اجازه می دیم تا سس غلیظ بشه و بعد در صورت تمایل، کمی سبزی معطر به مواد اضافه می کنیم.

سس گوجه فرنگی آماده شده

سس گوجه فرنگی آماده شده

طرز تهیه پای پاستا با جامبو شلز

مرحله بعد، پاستا ها رو آماده می کنیم. مقداری آب داخل قابلمه مناسبی ریخته و اجازه میدیم جوش بیاد. مقداری نمک و کمی زردچوبه به آب اضافه می کنیم. ریختن زردچوبه، باعث میشه تا رنگ پاستا ها زیباتر بشه و به هم نچسبن. من همیشه برای اینکه اسراف نشه، اول پاستا رو به صورت خام، کف ظرف مورد نظرم می چینم تا تعداد حدودی پاستا ها دستم بیاد. بعد به تعداد مورد نیاز استفاده می کنم. جامبو شلز ها رو داخل آب در حال جوش می ریزیم و ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا پاستا نیم پز بشه.

پاستا های نیمه پخته شده

پاستا های نیمه پخته شده

بعد از این زمان پاستا ها رو داخل آبکش می ریزیم و زیر آب سرد قرارشون می دیم. حالا سس گوجه فرنگی رو ته ظرف مورد نظر می ریزیم و کاملاً پخشش می کنیم. 

ریختن سس گوجه فرنگی ته ظرف

ریختن سس گوجه فرنگی ته ظرف

سپس، از سس گوشتی تقریباً به اندازه یک قاشق مربا خوری پر، داخل جامبو شلز ها رو پر می کنیم و کنار هم داخل ظرف می چینیم.

پر کردن شلز ها از سس گوشت و چیدن در ظرف

پر کردن شلز ها از سس گوشت و چیدن در ظرف

در مرحله پایانی، وقتی کار پر کردن و چیدن شلز ها به اتمام رسید، روی اون ها رو با پنیر کاملاً می پوشونیم. من از چند عدد گوجه مینیاتوری برای تزیین هم استفاده کردم.

پوشاندن روی پاستا ها با پنیر

پوشاندن روی پاستا ها با پنیر

سپس ظرف رو داخل فری که از حدود ده دقیقه قبل گرم کردیم، قرار میدیم. با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد برای مدت ۳۰ دقیقه میپزه و در پایان ۵ دقیقه گریل می کنیم تا پنیر ها خوشرنگ تر بشن. به ترتیب یک پاستا پای با جامبو شلز هامون درست کردیم که می تونه مزه و ورژن متفاوت تری رو از پاستای همیشگی برامون رقم بزنه.

جامبو شلز پای

جامبو شلز پای

4.2/5 - (31 امتیاز)