آش دوغ یکی از غذاهای محلی اردبیل است که طعم مطلوب آن طرفدار زیادی دارد. برعکس خیلی ها که تصور میکنن احتمالا این آش طعم خوبی نداره و ممکنه دوغ پخته شده خوشمزه نباشه. به شما هم پیشنهاد میکنم اگر شما و خانواده طرفدار غذاهای ترش مزه هستید این آش ترش و خوش عطر رو حتما امتحان کنید و شک نکنید که از طعمش خوشتون میاد.

آش دوغ اردبیل

آش دوغ اردبیل

مواد لازم برای تهیه آش دوغ اردبیل

  • سبزی آش (گشنیز ،تره،در صورت تمایل اسفناج) : نیم کیلو
  • دوغ ترش محلی : 2 لیتر
  • نخود پخته شده : 1 پیمانه
  • برنج : 1 پیمانه
  • تخم مرغ : 1 عدد

مراحل آماده سازی آش دوغ اردبیل

دوغ رو با یک عدد تخم مرغ مخلوط میکنیم و هم میزنیم تا کاملا در آن حل شود،این کار را برای این انجام می دهیم که دوغ نبرد.در صورتی هم که دوغ خیلی آبکی بود و غلظت کمی داشت می تونیم چند قاشق ماست به آن اضافه کنیم.بعد روی شعله زیاد میذاریم تا به جوش بیاید.در این مرحله باید پیوسته هم بزنیم.کلا این آش نیاز به هم زدن طولانی مدت روی شعله دارد.بعد که به جوش آمد،برنج را اضافه می کنیم و هم میزنیم.

اضافه کردن برنج

اضافه کردن برنج

بعد ازینکه برنج آن تقریبا پخت(حدودا 15 دقیقه بعد)سبزی که قبلا خیلی خوب ریز خورد کرده بودیم را اضافه میکنیم.میگذاریم تا رنگ سبزی تیره شود و بپزد و در آخر هم نخودی که قبلا کاملا خیس خورده و پخته شده بود را اضافه میکنیم.در این مرحله نمک را به آش اضافه می کنیم.چون اگر از اول نمک را اضافه کنیم باعث میشه که دوغ ببرد.

اضافه کردن سبزی

اضافه کردن سبزی

اضافه کردن نخود

اضافه کردن نخود

15 تا 20 دقیقه بعد آش آماده می شود. توجه کنیم که آش دوغ رنگ سفیدی دارد و رقیق استو بهتر است در همان زمانی که آش آماده شد سرو شود چون هر چه بماند باعث می شود غلیظ شود و از مطلوب بودن طعم آن بکاهد.

توجه اینکه اگر از ساقه سیر تازه استفاده کنید در سبزیجات آش طعم معطری دارد.

و اینکه چون این آش ترش است بهتر است در کنار آن یک چیز شیرین سرو کنیم که فشارتون افت نکنه.

امیدوارم لذت ببرین…

آش دوغ آماده

آش دوغ آماده

3.1/5 - (18 امتیاز)