چند وقتی میشه که تب و تاب نگهداری از کاکتوسها و ساکولنت ها رو همه جا میبینیم. از پشت ویترین فروشگاه ها ی کیف و کفش و لباس و موبایل گرفته تا تصاویر اونها در فضای مجازی. از حق هم نگذریم گیاهان زیبایی هستن. به همین جهت تصمیم دارم براتون مختصری در رابطه با نگهداری از کاکتوس ها و ساکولنت ها بگم. چرا که دنیای این گیاهان گوشتی و تیغ تیغی خیلی وسیعه.

ساکولنتها

ساکولنتها

کاکتوس و ساکولنت ها چه تفاوتی دارند؟

کاکتوس و ساکولنت ها از جمله گیاهان پر آب و به اصطلاح گوشتی هستند، به همین دلیل نیاز آبی بسیار کمی دارند و قادرند بدون اب تا مدتها به راحتی به حیاتشون ادامه بدن.

کاکتوس ها رو میتونیم از خانواده ساکولنت ها بدونیم اما هر ساکولنتی، کاکتوس نیست.

شاید با خودتون بگید خب این دوتا چه فرقی با هم دارن؟ باید بگم که به اون دسته از ساکولنتهایی که برامدگی روی بدنشون دارن و در ادامه اون برامدگی تیغ های تیزی داره در دسته کاکتوسها قرار میگیرند. اما اون دسته از گیاهان گوشتی و ابدار و بدون تیغ رو از دسته ساکولنتها میشه دونست.

کاکتوسهای تیغ دار

کاکتوسهای تیغ دار

ساکولنت نعل اسبی گوشتی و پر اب

ساکولنت نعل اسبی گوشتی و پر اب

اینو هم بگم که در خیلی از موارد بخاطر شباهت زیادشون از هم قابل تفکیک نیستن.

پرنور ترین مکان را به ساکولنت ها و کاکتوس ها اختصاص دهید.

کاکتوس ها و ساکولنت ها برخلاف گیاهان آپارتمانی برای رشد و پرورش به نور کامل نیاز دارن.حتی خیلی از اونها میتونن به راحتی افتاب مستقیم رو تحمل کنن.

اگه تصمیم دارید از این گیاهان در منازلتون نگهداری کنید، پرنورترین مکان رو برای نگهداری از اونها انتخاب کنید.

بهترین و پرنورترین مکان برای نگهداری از کاکتوسها و ساکولنتها پشت پنجره جنوبی و شرقی هست که باز هم پنجره جنوبی نسبت به پنجره شرقی ارجحیت داره اما اگر تصمیم دارید کاکتوس هاتونو توی حیاط و یا محیط باز نگهداری کنید، سعی کنید اونهارو در سایه افتاب قرار بدیدجایی مثل زیر درخت تا از تابش مستقیم و طولانی مدت افتاب جلوگیری بشه.

ساکولنت دوست داشتنی من

ساکولنت دوست داشتنی من

بهترین دما برای کاکتوس ها و ساکولنت ها

خوشبختانه کاکتوسها وساکولنتها هم در برابر گرما و هم در در مقابل سرما مقاومت خوبی دارند. اما خب بهتره که اجازه ندیم گرمای بیش ازحد و سرمای سوزاننده بافت لطیفشون رو اذیت کنه.

میزان آبیاری گیاهان آبدار

همونطوری که از قبل گفتم کاکتوس ها و ساکولنت ها بخاطر بافت پرآبشون توانایی بالایی در برابر کم آبی دارند. اما بین کاکتوسها و ساکولنتها, بازهم کاکتوسها از ساکولنتها مقاومتر هستند. در نتیجه دوره آبدهی به کاکتوسها طولانی تر خواهد بود. بخاطر داشته باشید که آبدهی بیش از حد به کاکتوس ها و ساکولنت ها باعث پوسیدگی و له شدن اونها خواهد شد.

پوسیدگی کاکتوس به علت ابیاری زیاد

پوسیدگی کاکتوس به علت ابیاری زیاد

میزان و زمان آبدهی به کاکتوسها و ساکولنتها بستگی به شرایط محیطی، دما و تابش نور خورشید داره. پس روز مشخصی رو نمیشه برای آبدهی تعیین کرد. اما اگر در فضای نورگیر منزلتون اونها رو نگهداری میکنید، ده روز الی دو هفته یکبار به کاکتوسهاتون مقداری آب بدید. برای ساکولنتها هم در صورتی که در منزلتون نگهداری میکنید هفته ای یکبار آبدهی کافیه. یادتون باشه کاکتوسها و ساکولنتها در فصل زمستان به خواب و استراحت زمستانی میرن و رشد خاصی ندارند، پس میزان آبدهی رو حتما کمتر کنید.

خاک مورد استفاده برای کاکتوس ها و ساکولنت ها

کاکتوسها و ساکولنت ها رو تقریبا در هر نوع خاکی میتونیم پرورش بدیم، بشرطی که خاک خیلی آب رو جذب نکنه و گلدان هم زهکش مناسبی داشته باشه. چون در صورت تجمع آب در کف گلدان گیاه بسرعت پوسیده خواهد شد.

خاک مخصوص برای کاکتوس ها و ساکولنت ها

خاک مخصوص برای کاکتوس ها و ساکولنت ها

شاید دوست داشته باشید ترکیب خاک مورد نیاز برای کاکتوسها رو بدونید:

خاک مخصوص کاکتوسها و ساکولنت ها تشکیل شده از ترکیب ماسه، خاک باغچه ای، پرلیت، شن شسته شده و مقداری ذغال کوبیده شده.

در خاک کاکتوس به هیچ عنوان از خاک برگ و کوکوپیت استفاده نکنید، چراکه جاذب آب هستند و باعث پوسیده شدن گیاه میشن.

چطور این گیاهان رو تکثیر کنیم؟

برای تکثیر کاکتوس راه های مختلفی وجود داره.

  • میتونید پاجوش های گیاه رو به گلدون جدید منتقل کنید.
پاجوشهای جدید و زیبای کاکتوس

پاجوشهای جدید و زیبای کاکتوس

  • بعضی دیگه از کاکتوسها بعد از مدتی به گل میشینن و بذر گیاه رو تولید میکنن که شما میتونید بذر جدید رو بکارید.
پاجوش کاکتوس

پاجوش کاکتوس

  • اگر تمایل به تکثیر ساکولنت هاتون دارید میتونید چند تا از برگهای ساکولنت رو بچینید و روی خاک گلدونتون قرار بدید و با حفظ رطوبت مورد نیاز برگ از طریق آبپاشی روزانه خاک، جوانه های جدید رو بدست بیارید.
تکثیر ساکولنت

تکثیر ساکولنت

بعد از ظاهر شدن جوانه های جدید اجازه بدید مقدار بیشتری رشد کنن، رطوبت رو حفظ کنید و بعد از تقریبا ده روز جوانه رو به گلدون جدید منتقل کنید .

آموزش کاشت کاکتوس و ساکولنت ها

ابتدا ته گلدون مورد نظرتون سوراخی به عنوان زهکش ایجاد کنید.

زهکش کف گلدان

زهکش کف گلدان

بعداز اون مقداری از خاک مورد نیاز و مخصوص کاکتوس رو کف گلدان بریزید.

ریختن خاک ته گلدان

ریختن خاک ته گلدان

در صورتی که خودتون نتونستید خاک مورد استفاده رو درست کنید، میتونید از این خاک های بسته بندی شده مخصوص کاکتوس که اون رو از هر گلخانه ای میشه تهیه کرد استفاده کنید.

خاک مخصوص کاکتوس بسته بندی شده

خاک مخصوص کاکتوس بسته بندی شده

در مرحله ی بعد گلدان کاکتوس رو به آرومی برگردونید و چند ضربه ملایم به کف گلدان بزنید تا گیاه و خاک بصورت قالبی به دستتون منتقل شن.

برگرداندن گلدان

برگرداندن گلدان

شکل قالبی خاک کاکتوس

شکل قالبی خاک کاکتوس

دقت داشته باشید برای اینکه خاک و کاکتوستون بصورت قالبی بیرون بیاد از چند روز قبل بهش اب ندید. در مرحله نهایی کاکتوس رو به گلدان منتقل کنید و اطرافش رو از خاک مخصوص کاکتوس پر کنید.

کاشت کاکتوس

کاشت کاکتوس

به گل نشستن کاکتوس

به گل نشستن کاکتوس

3.8/5 - (18 امتیاز)