میخوام براتون از گیاهی بگم که شاید باور کردنی نباشه اما خوبه بدونید این گیاه ایرانیه. گیاه سیکلامن که به زبان فارسی به اون نگونسار هم گفته میشه. جالبه نه؟ این گیاه رو حتی میتونید تو دل طبیعت در جنگلهای شمال ایران و مخصوصا از چالوس تا لاهیجان و حتی بعضی از جنگلهای استان گلستان ببینید. تنوع رنگی بسیار بالا و جالب سیکلامن باعث محبوبیت و جذابیت اون بین مردم شده. در اینجا در مورد روش نگهداری سیکلامن این گیاه زیبای ایرانی صحبت میکنم.

سیکلامن گیاه ایرانی

سیکلامن گیاه ایرانی

سیکلامن گلهایی با تنوع رنگی زیبایی مثل صورتی، قرمز، ارغوانی، بنفش و سفید داره که در فصل زمستان و بهار ظاهر میشن. این گیاه به کندی رشد میکنه و برای وارد شدن به دوره جدید گلدهی نیاز به یک دوره استراحت داره.

تنوع رنگی زیبای سیکلامن

تنوع رنگی زیبای سیکلامن

بدون شک از اینکه سیکلامن گونه های وحشی هم داره بی خبر بودید. این گونه از سیکلامن های وحشی گلهای پنج پر و واژگون داره که گلهای اون به رنگهای صورتی، بنفش و سفید هستند. این مدل از سیکلامن هایی که در گلخانه ها شاهد اون هستیم از واریته ی پرورشی سیکلامن هستن که به مدت طولانی تری به گل میرن و بطور مداوم غنچه های جدید تولید میکنن.

یکی از سیکلامن های زیبا به رنگ سفید

علت اون یکی از سیکلامن های زیبا به رنگ سفید

میزان آبیاری مورد نیاز سیکلامن

سیکلامن رو در طی فصل رشد بخوبی آبیاری کنید. اما بین دو آبیاری هم اجازه بدید تا سطح خاک خشک بشه و بعد از اون باز گیاه رو آبیاری کنید. سیکلامن هم مثل زاموفیلیا به علت داشتن ریشه های غده ای با روبرو شدن با حجم زیاد آب و آبدهی زیاد از بین میرن. این غده ها در برابر آب مقاومت ندارن و به سرعت لهیده میشن. پس خاک گیاه رو غرق آب نکنید.

روش صحیح آبیاری سیکلامن

زمان آبدهی به سیکلامن، آب رو از گوشه گلدان به گیاه بدید و از وسط و قسمت غده گیاه اینکار رو انجام ندید. همونطور که گیاه خاک خیس و غرق آبی رو دوست نداره، خشکی خاک رو هم نمیتونه تحمل کنه و با روبرو شدن با خشکی خاک، برگهای گیاه شروع به ریزش و خشک شدن میکنن. این نکته رو باید بدونید که بعد از دوره گلدهی و رشد و با اتمام تایم گلدهی گیاه، کم کم باید میزان آبدهی رو کم کنید تا زمانی که آبدهی رو کاملا قطع کنید. در بعضی از واریته های سیکلامن دوره استراحت فصل تابستان هست و گلخانه دارها برای بارور کردن مجدد گیاه و به گل رفتن اون آبدهی رو به مرور کم و در انتها قطع میکنن تا گیاه بخواب بره و بعد در اواسط پاییز آبدهی رو شروع میکنن تا خواب گیاه شکسته بشه و باز هم گیاه زنده بشه و برای زمستان آماده به گل نشستن بشه.

سیکلامن , زیبای بهاری

سیکلامن , زیبای بهاری

نور مورد نیاز سیکلامن

سیکلامن برای رشد مطلوب به محیط پرنور و روشن احتیاج داره. در فصل پاییز تا بهار گیاه رو به روشن ترین مکان انتقال بدید تا دوره رشد اون بخوبی طی بشه. در این دو فصل یعنی پاییز و زمستان دمای نور آفتاب در کمترین میزان ممکن قرار داره و باعث سوختگی گیاه نمیشه. اما باز هم در فصل پاییز بیشتر از فصل زمستان مراقب آفتاب و آفتاب سوختگی گیاه سیکلامن باشید. یادتون باشه که در صورت عدم وجود نور کافی غنچه های گیاه قبل از باز شدن خشک میشن و گیاه رشد علفی خواهدداشت.

رشد علفی سیکلامن براثر کمبود نور کافی

رشد علفی سیکلامن براثر کمبود نور کافی

خاک مناسب برای گیاه سیکلامن

برای نگهداری از سیکلامن، تعویض خاک و یا تکثیر اون باید از خاک سبک با زهکش مناسب استفاده کنید. این خاک متشکل شده از پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت و ( خاک برگ البته به مقدار کم ). میتونید دراین ترکیب از مقداری شن هم استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد خاکهایی که نام بردم به این لینک مراجعه کنید.

تقویت خاک و کوددهی سیکلامن

برای تقویت سیکلامن هم میتونید از کودهای مایع مخصوص گیاهان زینتی البته با نصف غلظت معمول استفاده کنید اما اگر دوست دارید تداخلی در رشد گیاه ایجاد نشه به شما پیشنهاد میکنم هر دوماه یکبار به گیاه کود مایع بدید تا در گلدهی اون تداخل ایجاد نشه .

خاک مناسب با نسبت های درست برای سیکلامن

خاک مناسب با نسبت های درست برای سیکلامن

نمای نزدیک از گلهای زیبای سیکلامن

نمای نزدیک از گلهای زیبای سیکلامن

در مطلبی جداگونه در مورد تعویض گلدان و تکثیر این گیاه صحبت میکنم.

4.1/5 - (28 امتیاز)