در مطالب قبلی در مورد آدنیوم و روش نگهداریش مفصل صحبت کردیم. معمولا علاقه مندان به گل و گیاه همیشه به دنبال راه حل هایی برای پرورش هرچه بهتر گیاه و همینطور تکثیر اون هستند. اما همینطور که میدونید تا هر کاری اصولی و طبق قواعد نباشه نتیجه مطلوب هم نخواهدداشت. برای تکثیر گیاه آدنیوم هم اصول و قواعد خاصی وجود داره که من مرحله به مرحله براتون توضیح میدم.

آدنیوم دوشاخه شده بعد از تکثیر و سرزنی

آدنیوم دوشاخه شده بعد از تکثیر و سرزنی

تکثیر آدنیوم

مثل هر گیاه دیگری قلمه گیری یکی از راه های متداول برای ثکثیر آدنیوم هست. برای اینکار شما باید از گیاهی با ضخامت ساقه ای مثل مداد، قلمه های 12 سانتی متری بگیرید و در خاک مخصوص بکارید. ( خاکی که برای قلمه گیری مورد نیاز هست تا زمانی که گیاه ریشه دار بشه، مخلوطی از یک قسمت پیت ماس و سه قسمت پرلایت هست). من برای اینکار در صورت نداشتن پرلیت خالص، از مخلوط کوکوپیت کوبیده شده همراه با پرلیت استفاده میکنم. چون هم رطوبت رو حفظ میکنه و هم گزینه خوبی برای بستر کاشت آدنیوم هست. بعد از آماده کردن خاک بستر کشت بخوبی به خاکتون آب بدید تا رطوبت کامل به خاک برسه و بعد از اون با چیزی مثل مداد حفره ای توی خاک ایجاد کنید و یک سوم از قلمه رو توی خاک قرار بدید با انگشت خاک های اطراف قلمه رو محکم کنید.

ضخامت کافی آدنیوم برای قلمه گیری

ضخامت کافی آدنیوم برای قلمه گیری

علفی و دراز شدن آدنیوم بر اثر کمبود نور

علفی و دراز شدن آدنیوم بر اثر کمبود نور

خاک مورد نیاز برای قلمه گیری آدنیوم

خاک مورد نیاز برای قلمه گیری آدنیوم

محیط گلخانه ای ایجاد کنید

بعد از کاشت آدنیوم برای آبدهی به اون صبر کنید تا خاک اون خشک بشه و بعد اقدام به آبدهی کنید. شما میتونید برای مراحل بعد آبدهی و جلوگیری از له شدن بافت آدنیوم از اسپری آب استفاده کنید. یادتون نره که قلمه جدید رو به دور از نور خورشید اما در مکانی روشن و پر نور قرار بدید. برای اینکه قلمه جدید سریعتر ریشه دار بشه محیط گلخانه ای رو براش درست کنید. یعنی با یک نایلون و یا پلاستیک روی اونو بپوشونید تا رطوبت گیاه به خوبی حفط بشه. تا زمان ریشه دار شدن آدنیوم جدید حدودا ده هفته به زمان نیاز هست.

قلمه گیری آدنیوم به طول 12 سانتی متر و ضخامت به انداره مداد

قلمه گیری آدنیوم به طول 12 سانتی متر و ضخامت به انداره مداد

تکثیر آدنیوم از طریق کاشت بذر

روش دیگری هم برای تکثیر آدنیوم وجود داره که بسیاااار شیرین و جذابه  و به آدم حس شیرین مادر شدن رو میده. در این روش از بذر آدنیوم استفاده میشه و میتونید از نزدیک شاهد متولد شدن گیاه جدیدتون بشید.

بذر آدنیوم ( بذر کرمی رنگ بذر آدنیوم هست )

بذر آدنیوم ( بذر کرمی رنگ بذر آدنیوم هست )

برای استفاده از بذر آدنیوم نباید توقع داشته باشید که گیاه متولد شده دقیقا مثل مادر باشه چون هر بذر از مادر متفاوتی گرفته شده. بذر آدنیوم ار خود گیاه آدنیوم و در غلاف های خاصی بوجود میاد. اما باید به این غلاف ها زمان بدید تا روی خود گیاه رسیده بشن. در غیر این صورت گیاه جدید از  بذر های خام متولد نخواهد شد.

برای کاشت بذر باید بذر رو به مدت 2 الی 3 ساعت در کاسه آبی بخیسانید و بعد بذر ها رو در مخلوطی از پرلایت و شن بکارید. شاید سوال بیاد توی ذهنتون که چرا اینبار بجای پیت ماس از شن استفاده شده؟ دلیل اینکار اینه که در روش قلمه گیری از پیت ماس برای ریشه دار کردن گیاه استفاده میکنیم اما در اینجا از شن برای حفره دار بودن و وجود منافذ باز برای رشد بذرها استفاده میشه. بعد از خیساندن بذر ها اونها رو در عمق 10سانتی متری خاک بکارید و بین هر بذر 3 سانتی متر فاصله بگذاریدو با خاک سبک روی اونو بپوشونید.

آدنیوم های ده روزه

آدنیوم های ده روزه

هرس کردن آدنیوم ها

گیاه آدنیوم هم مثل هر گیاه دیگری نیاز به هرس کردن داره با این تفاوت که هرس کردن آدنیوم میتونه دلایل مختلفی مثل قطع شاخه های آسیب دیده، تحریک گلدهی و یا حفظ فرم و شکل گیاه داشته باشه.

آدنیوم سرزنی و هرس شده برای چندشاخه شدن

آدنیوم سرزنی و هرس شده برای چندشاخه شدن

هرس کردن آدنیوم رو در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار انجام بدید. بعضی از اوقات آدنیوم به علت عدم رسیدن نور کافی بصورت علفی رشد میکنه و دراز و بد قیافه میشه و یا در زمان لازم گیاه آدنیوم سرزنی نشده و بصورت تک شاخه رشد کرده. پس صد در صد به هرس کردن نیاز پیدا خواهند کرد. شما تنها کاری رو که باید انجام بدید اینه که ساقه گیاه رو تا نصف اندازه گیری کنید و اونو ببرید .

آدنیوم های یک ماه و نیمه

آدنیوم های یک ماه و نیمه

نکته بسیار جالبی که در مورد آدنیوم ها قابل توجه هست اینه که با هرس کردن آدنیوم به پر ترشدن و چند شاخه شدن گیاه کمک میکنید.

آدنیوم های دو ماه و نیمه

آدنیوم های دو ماه و نیمه

آدنیوم های سرحال و شاداب

آدنیوم های سرحال و شاداب

نگهداری از آدنیوم ها در فصل زمستان

برای نگهداری از آدنیوم ها در فصل زمستان دو راه وجود داره. اولین راه انتقال آدنیوم به مکان سرد برای خزان کردن گیاه هست. در این شرایط گیاه خزان و برگ ریزی میکنه. یادتون باشه دمای محیط زیر صفر نباشه چون این گیاه ظریف و زیبا به هوای سرد و یخ زدگی حساس هست. برای اینکار دمای 5 تا 10 درجه مناسب هست.

آدنیوم های 5 ماهه و 3 ماهه و 1 ماه و نیمه

آدنیوم های 1 ماهه و نیمه و 3 ماهه و 5ماه

در این روش گیاه نیاز به آبیاری نداره. اما میتونید به منظور جلوگیری کردن از خشکی ریشه گیاه کمی خاک رو با اسپری آب مرطوب کنید و در اوایل بهار گیاه رو به مکان گرم منتقل کنید و با کود فسفات بالا گیاه رو تغذیه کنید تا گیاه ترغیب به رشد و گلدهی بشه.

خزانه آدنیوم با رشد کم در تابستان

خزانه آدنیوم با رشد کم در تابستان

در روش دوم نگهداری از آدنیوم ها در فصل زمستان شما میتونید گیاه رو در فضای گرم منزل یا گلخانه قرار بدید. در این روش گیاه به خواب نمیره و به رشدش ادامه میده اما این رشد بسیااار کمتر از فصل بهار و یا تابستان هست. آبیاری در دفعات کم انجام میگیره. به این دلیل که گیاه بسیار مستعد برای پوسیدگی هست.

رشد بسیار زیبای تنه آدنیوم

رشد بسیار زیبای تنه آدنیوم

با رسیدن به فصل بهار تمام برگهای گیاه رو هرس کنید تا گیاه رشد بهتر و برگهای بیشتری داشته باشه. یادتون باشه سرشاخه های آدنیوم رو هم هرس کنید تا گیاه چندشاخه بشه. کود فسفات رو هم مثل روش اول به گیاهتون بدید.

پرورش خوب آدنیوم در دو خاک متفاوت

پرورش خوب آدنیوم در دو خاک متفاوت

آدنیوم های سرزنی شده

آدنیوم های سرزنی شده

3.9/5 - (75 امتیاز)