در مطلب قبل در مورد نحوه نگهداری و نیاز های سیکلامن این گیاه زیبای ایرانی صحبت کردیم. اگرسایز گیاه سیکلامن شما برای گلدان فعلی بزرگتر باشه، میتونید در فصل استراحت گلدان اونو تعویض کنید. اما بطور میانگین هر دوسال یکبار این گیاه نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت. برای تعویض گلدان باید مراحلی رو طی کنید. در ابتدا باید گلدان گیاه رو برگردونید و با زدن ضربات دست به کف گلدان اونو از گلدان خارج کنید که در ادامه بیشتر توضیح میدم.

گلدان سیکلامن قبل از تعویض

گلدان سیکلامن قبل از تعویض

خارج کردن گیاه از گلدان

خاک مناسب برای گیاه رو که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و مقدار کمی خاک باغچه هست رو آماده کنید. این خاک بسیار ترکیب خوبی داره و برای نگهداری، تکثیر و پرورش سیکلامن مناسبه.

بعد از بیرون آوردن گیاه از گلدان فعلی خاک پایین گیاه رو جدا کنید تا خاک به نصف اندازه برسه

بعد از بیرون آوردن گیاه از گلدان فعلی خاک پایین گیاه رو جدا کنید تا خاک به نصف اندازه برسه

ترکیب خاک مناسب سیکلامن

ترکیب خاک مناسب سیکلامن

بعد از ترکیب خاک هایی که آماده کردید مقداری از خاک رو کف گلدان مورد نظرتون بریزید و گیاهتون رو که مقداری از خاک اون رو جدا کردید روی خاک گلدان جدید بگذارید و اطراف اون رو با خاک گفته شده پر کنید.

پرکردن خاک اطراف سیکلامن

پرکردن خاک اطراف سیکلامن

یادتون نره بعد از کاشت در گلدان جدید حتما به گیاه از گوشه گلدان آب بدید و سطح خاک رو غبار پاشی کنید .سیکلامن گیاه رطوبت دوستی هست.

به گیاه جدید آب بدید و اونو غبار پاشی کنید

به سیکلامن جدید آب بدید و اونو غبار پاشی کنید

چگونگی کاشت غده سیکلامن

غده های سیکلامن نسبت به سرما مقاومت خوبی دارند. برای کاشت غده های سیکلامن در فضای باز و در عمق 15 سانتی متری خاک اونها رو کاشت میکنند. اما در این نوع واریته های گلدانی در 3 سانتی متری خاک کاشته میشن. برای کاشت غده ها در فصل استراحت اقدام کنید و حتما مواظب باشید که سطح صاف غده رو به سمت پایین و سطح زبر رو، رو به بالا بکارید.

به دو روش میتونید سیکلامن رو تکثیر کنید. اولین روش برای تکثیر سیکلامن تقسیم غده ای و روش دوم کاشت بذر سیکلامن هست.

تکثیر سیکلامن به دو روش

برای کاشت بذر باید شما از بذر تازه ی سیکلامن که میتونید از میوه ی سیکلامن بگیرید استفاده کنید. سیکلامن در طی رشد میوه هایی رو به وجود میاره که حاوی بذر اون هست. اما شما باید اجازه بدید میوه سیکلامن رسیده و بعد خشک بشه تا بتونید از بذر اون استفاده کنید. هرچقدر بذر تازه تر باشه گیاه بهتر و جوانه زودتر ایجاد میشه. برای تکثیر بذر ها رو در عمق نیم سانتی متری خاک قرار بدید. یادتون باشه بذر هارو بعد از کاشت در جای تاریک قرار بدید و رطوبت خاک رو حفظ کنید تا جوانه ها بهتر و زودتر ظاهر بشن. برای نتیجه بهتر میتونید بذر هارو از 12 ساعت قبل در آب بخیسونید. به بذر ها بین  1تا 2 ماه فرصت بدید تا جوانه های متولد شده 5 یا 6 برگی بشن و شما بتونید اونها رو به گلدان مجزا منتقل کنید.

برای تکثیر به روش غده ای هم شما میتونید غده های گیاه رو جدا کنید و به گلدان جدید منتقل کنید.

3/5 - (9 امتیاز)