اگرچه برای من نوستالژی کیک های خامه ای و مزه بی نظیرش هیچوقت خسته کننده و تکراری نمیشه و به شخصه برای انتخاب بین کیک ها قطعاً کیک با تزیین خامه رو انتخاب خواهم کرد ولی خُب این روزها کیک های با تزئین فوندانت جایگاه ویژه ای پیدا کردند. به ویزه خاصیت دکوراتیو بودن و شکل پذیری فوندانت به هرآنچه که در نظر داریم، اون رو منحصر به فرد و خاص کرده. یکی از این ایده های آسون کیک های فوندانتی، مدل جعبه کادو هست که در عین سادگی، زیبا و چشم نوازز هستند. در مطلب قبل در مورد آماده کردن جزئیات این کیک کمی توضیح دادم و در ادامه با هم چگونگی ساخت مرحله به مرحله اون رو خواهیم دید.

کیک فوندانت به شکل جعبه کادو

کیک فوندانت به شکل جعبه کادو

مواد و وسایل لازم برای ساخت

  • فوندانت به میزان لازم
  • رنگ های ژله ای دلخواه
  • کاتر
  • نشاسته ذرت
  • وردنه
  • پچ یا شابلن فوندانت
  • قلم مو
  • مولد فوندانت

مراحل تهیه کیک جعبه کادو

همون طور که در پست آموزش فوندانت توضیح دادم، بهتره که خمیرتون رو از یک روز قبل آماده کنین. همچنین کیکی که قراره بیس کارتون باشه از قبل پخته باشین و با فیلینگ دلخواهتون حاضر و کاور کنین و تا زمان کار با فوندانت در یخچال نگهداری کنین.

برای شروع کار با توجه به اندازه کیکتون خمیر نیاز خواهیم داشت. اگر تجربه اولتون برای کار با فوندانت هست، پیشنهاد میدم یک کیک با سایز کوچیک رو امتحان کنین تا بعداً با کسب تجربه های بیشتر سراغ کیک هایی با ابعاد بزرگتر برین.

در مطلب آموزش حاشیه زدن، کار با شابلون و مالد فوندانت آماده کردن جزئیات این کیک رو آموزش دادم و در اینجا ادامه کار رو باهم پیش میریم. پس بعد از اینکه روبان ها، کتیبه و روکش کیک رو آماده کردیم، کمی فرصت میدیم که فوندانت ها خشک بشن.

در این زمان بهتره کیکمون رو برای کاور کردن آماده کنیم. شما می تونین کیکی که از قبل آماده کردین رو با انواع کرم های مورد علاقتون بپوشونین. یک روش راحت و با نتیجه عالی استفاده از خامه است. در این قسمت، طریقه آماده کردن خامه و خامه کشی رو با هم میبینیم.

فرم دهی خامه قنادی

من برای سهولت کار از خامه های قنادی آماده استفاده می کنم. به این ترتیب که نیم ساعت قبل از استفاده اون رو از فریزر خارج می کنم تا حالت خمیری شکل به دست بیاره. سپس اون رو در یک کاسه نسبتا عمیق میریزیم.

خامه خمیری شکل قبل از فرم گرفتن

خامه خمیری شکل قبل از فرم گرفتن

حالا همزن رو روشن می کنیم و با دور تند برای 5 دقیقه خامه رو به خوبی هم میزنیم تا کم کم منسجم تر بشه و دونه های ریز یخ رو درونش ببینیم.

همزدن خامه با دور تند و نمایان شدن دانه های ریز یخ

همزدن خامه با دور تند و نمایان شدن دانه های ریز یخ

همونطوری که میبنین دونه های ریزی روی خامه ظاهر میشن و خامه هم قوام گرفته. تو این مرحله همزن رو خاموش میکنیم و حدود 20 ثانیه صبر می کنیم. اگر میخواین خامه کاکائویی داشته باشین در این مرحله به ازای هر نیم کیلو خامه دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کنید و باز با دور تند به همزدن رو ادامه میدیم.

خاموش کردن همزن و اضافه کردن پودر کاکائو

خاموش کردن همزن و اضافه کردن پودر کاکائو

همزدن رو برای 4 تا 5 دقیقه دیگه ادامه میدیم تا خامه کم کم سنگین بشه و ما بتونیم رد پره های همزن رو روی خامه ببینیم و حرکت همزن کمی سخت بشه. تو این مرحله خامه ما به اندازه کافی هوادهی شده و یا به اصطلاح فرم گرفته و آماده ی کار برای پوشش دادن کیک و یا استفاده با ماسوره های مختلف هست.

خامه فرم گرفته

خامه فرم گرفته

برای سهولت کار پوشش دادن کیک بهتره خامه رو داخل قیف های مخصوص قنادی بریزین. مخصوصاً اگر تازه کار هستین بهتره این کار رو انجام بدید.

خامه کشی کیک تولد برای تزیین با فوندانت

حالا کیک رو با توجه به ارتفاعش به صورت افقی به دو یا سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم.

برش کیک به صورت افقی با اندازه های مساوی

برش کیک به صورت افقی با اندازه های مساوی

سطح کیک رو با مقداری آبمیوه مرطوب می کنیم تا طعم دار بشه. خامه رو با استفاده از قیف به صورت دایره وار روی سطح کیک پخش می کنیم. همه جای کیک باید به اندازه مساوی به خامه آغشته بشه و همچنین تراز کیک به درستی صورت بگیره.

خامخ کشی سطح کیک

خامه کشی سطح کیک

با استفاده از یک پالت یا چاقو روی خامه رو یکدست می کنیم. سپس با توجه به علاقه و نظر خودتون روی خامه رو از انواع میوه ها یا مارمالاد ها، شکلات خرد شده یا انواع مغزها پر کنید.

پر کردن روی خامه با میوه و مغز آجیل

پر کردن روی خامه با میوه و مغز آجیل

برای همه لایه های کیک همین مراحل رو تکرار می کنیم تا به آخرین لایه برسیم. برای سطح روی کیک فقط خامه می ریزیم و دور تا دور کیک رو با باقیمونده خامه پوشش می دیم. به صورتی که تقریباً ما سطح کیک رو نبینیم. سپس با پالت و یا یک چاقوی بلند و نسبتاً صاف شروع به صاف کردن دورتادور کیک میکنیم. چون قراره که کاور اصلی کیکمون با فوندانت باشه، احتیاجی به بی نقص بودن پوشش خامه ای مون نیست. پس فقط سعی می کنیم سطح یکدستی داشته باشیم.

یکدست کردن پوشش خامه ای به کمک پالت

یکدست کردن پوشش خامه ای به کمک پالت

بعد از این مرحله کیک پوشش داده شده رو داخل یخچال قرار می دیم تا خامه کمی خوش رو بگیره و کار رو با فوندانت ادامه میدیم.

تزیین کیک تولد با فوندانت

بعد از اینکه تکه های اشک مانند که در مطلب قبل گفتم خشک شدن، میریم سراغ کاور کردن کیک. برای به دست آوردن اندازه باز کردن فوندانت ما باید خمیر رو به اندازه قطر سطح کیک+ ارتفاع کیک + 5 سانتیمتر از هر طرف باز کنیم. برای این کار یک تخته کار مناسب و بزرگ و یا از مت فوندانت استفاده می کنیم.

سعی کنین این مرحله رو با سرعت و دقت انجام بدین چون تعلل زیاد باعث میشه خمیرتون با قرار گرفتن در معرض هوا سفت بشه و حالت پذیری خودش رو از دست بده. وقتی همه چیز برای تزیین آماده بود کیکتون رو از یخچال خارج کنین.

مرحله بعدی بلند کردن خمیر و انتقالش به روی کیک هست. برای این کار باید از دو تا دستمون کمک بگیریم. به این صورت که دست هامون رو به طور کامل به زیر سطح خمیر می بریم. در حالیکه مراقبیم خمیر در جای درست و متقارنی روی کیک قرار بگیره و همچنین پاره نشه. وقتی خمیر رو منتقل کردیم، به آرومی دستهامون رو بیرون می کشیم و شروع به مسطح کردن سطح خمیر به روی کیک میکنیم.

انتقال پوشش فوندانتی به روی کیک

انتقال پوشش فوندانتی به روی کیک

برای چسبوندن و صاف کردن خمیر به سطح کیک از ابزاری به نام اتو فوندانت استفاده میشه. اما این کار رو با دستمون هم میتونیم انجام بدیم. به این ترتیب که به آرومی دستمون رو ابتدا روی سطح کیک فشار میدیم و بعد فسمت های کناری رو از بالا به پایین صاف می کنیم و به پایین هدایت می کنیم. اگر این قسمت رو با صبر و حوصله انجام بدیم کیکمون بدون چین خوردگی و پارگی خواهد بود. پس لطفاً حوصله به خرج بدین و دقت کنین.

بریدن قسمت های اضافی خمیر

بریدن قسمت های اضافی خمیر

بعد از اینکه دور تا دور کیک به صورت کامل کاور شد، قسمت های پایین و اضافه خمیرمون رو با چاقو یا کاتر می بریم. مواظب باشین طول خمیر رو کوتاه نبرین تا قسمت زیر خمیر بعد از چسبوندن لبه های پایینی مشخص نشه.

کاور فوندانت به طور کامل

کاور فوندانت به طور کامل

بعد از اینکه لبه های پایینی رو خوب با دستمون تنظیم کردیم و به طور کامل به کیک فیکس کردیم، نوبت مونتاژ کردن روبان هست. به این صورت که اول به اندازه یک توپ کوچیک خامه فرم گرفته یا هر کرم یا گنشی که کیک رو باهاش پوشش داده بودین رو در مرگز کیک قرار میدیم و بعد تکه های روبان رو کنار همدیگه به صورتی که انتهای اون داخل همون کرمی که در مرکز کیک ریختیم قرار بگیره، می چینیم.

قرار دادن تکه های روبان کنار هم

قرار دادن تکه های روبان کنار هم در مرکز کیک

در مرحله بعدی، مابین دو قسمت زیرین، یه قسمت اشک مانند دیگه قرار میدیم تا نهایتاً دور تا دورش پر بشه. در آخر هم قسمتی که به شکل دایره درآورده بودیم رو در مرکز روبان ها قرار میدیم.

قرار دادن همه قسمت های روبان روی کیک

قرار دادن همه قسمت های روبان روی کیک

شما می تونین همین جا به تزئینتون خاتمه بدین اما من برای اطراف کیک هم نوارهایی رو درست کردم و به چهار طرف کیک به وسیه قلم مو و آب چسبوندم. همچنین با مقداری خمیر همرنگ کاور کیک برای قسمت پایینی کیک کتیبه ساختم که آموزشش در مطلب آموزش حاشیه زدن، کار با شابلون و مالد فوندانت هست.

بعد که کتیبه های دورتا دور کیک آماده شد با استفاده از قلم مو و آب اون ها رو به لایه فوندانتی دور کیک چسبوندم و با کمی فشار دست اون رو فیکس کردم. بعد از اتمام کار کیک رو مجدداً به یخچال منتقل می کنیم تا تزئینات روی کیکمون کاملاً خشک بشه.

به این صورت کار مونتاژ کردن کیکمون به پایان میرسه و کیک تولد فوندانتی زیبا آماده میشه.

کیک فوندانت به شکل جعبه کادو

کیک فوندانت به شکل جعبه کادو

3.9/5 - (12 امتیاز)