باز هم میخوام بهتون یه گیاه خوب برای نگهداری در فضای کم نور آپارتمان معرفی کنم. گیاهی که هوای آلوده رو به بهترین شکل تصفیه میکنه و اکسیژن خالص رو به محیط اطرافش هدیه میده. نگهداری این گیاه کار خیلی سختی نیست. ویژگی ها و روش نگهداری سانسوریا رو در این مطلب براتون توضیح میدم.

سانسوریاها

سانسوریا

سانسوریا معجزه ی سبز

یکی دیگه از گیاهانی که در شرایط اپارتمانی قادر به رشدمطلوب و ادامه زندگی هست سانسوریا نام دارد. سانسوریا گیاهی است با برگ های شمشیری، سبز رنگ،  بسیار کم توقع و مقاوم در برابرخشکی و سایه که البته این گیاه مثل گیاهان دیگه در واریته ابلق یا دور طلایی نیاز نوری بیشتری نسبت به نوع ساده خودش داره. این گیاه بطور کلی شامل هشت واریته مختلف میشه که در ایران سه الی چهار مدل اونو بیشتر از بقیه میبینیم.

انواع گیاه سانسوریا

سانسوریا برگ ساده پا کوتاه و پا بلند، سانسوریا برگ ایلق پاکوتاه و پا بلند انواعی از این گیاه هستن که بیشتر میبینیم.

سانسوریا پا کوتاه ابلق

سانسوریا پا کوتاه ابلق

سانسوریا پاکوتاه و پا بلند

سانسوریا پاکوتاه و پا بلند

سانسوریا پا کوتاه

سانسوریا پا کوتاه

میزان نور مورد نیاز سانسوریا

تابش مستقیم نور خورشید به سانسوریا باعث آفتاب سوختگی و در نتیجه پوسیدگی گیاه میشه. پس از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. این گیاه نور غیر مستقیم رو به هر نور دیگه ای ترجیح میده اما در سایه و آپارتمان هم قادر به ادامه زندگی هست.

تکثیر سانسوریا از پاجوش

سانسوریا

آبیاری سانسوریا به چه صورت باید باشد؟

سانسوریا به علت داشتن ساقه های گوشتی و ابدار نیاز ابی پایینی داره پس از ابدهی بیش از حد ممکن خودداری کنید. ابیاری سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار  ودر زمستان ده روز الی دو هفته یکبارانجام میشه . در ضمن از ابپاشی و غبار پاشی روی ساقه های  این گیاه خودداری کنید .

خاک مناسب گیاه سانسوریا

بهترین خاک برای سانسوریا خاک لوم و سنگین هست. یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا همون “برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده” البته به میزان کم. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار مطلوبتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.

سانسوریا پا بلند

سانسوریا پا بلند

تکثیر سانسوریا چگونه است؟

اگز قصد تکثیر سانسوریا رو دارید ساده ترین و راحت ترین راه استفاده از پاجوش های گیاه مادر هست. به این ترتیب که شما میتونید پاجوش رو با ریشه از گیاه مادر جدا کنید و به گلدون جدید انتقال بدید. راه دوم برای تکثیر این گیاه، قلمه برگ سانسوریا هست که شما باید ساقه ای از گیاه رو به قطعه های هشت سانتی متری ببرید و در ماسه بکارید و برای حفظ رطوبت گیاه روی گلدان رو با پلاستیک بپوشونید تا زمانی که گیاه جدید ظاهر بشه.

قلمه گیری سانسوریا از پاجوش

قلمه گیری سانسوریا از پاجوش

تکثیر سانسوریا از برگ

تکثیر سانسوریا از برگ

نکات مهم در تکثیر و نگهداری سانسوریا

  • دقت داشته باشید در زمان تکثیر به روش برگ، هر قطعه از سانسوریا رو وارونه در ماسه نزارید چون گیاه شما از بین میره.
  • برای تکثیر قلمه برگی سانسوریا از واریته دور طلایی قبل از کاشت در ماسه حتما یک قطعه از پایین قلمه بصورت هشتی ببرید و بعد گیاه رو بکارید. این کار کمک میکنه جوانه های تازه متولد شده هم دور طلایی باشن در غیر این صورت جوانه های جدید ساده بوجود میان.
برش هشتی سانسوریا قبل از کاشت

برش هشتی سانسوریا قبل از کاشت

  • همونطور که براتون گفتم این گیاه توانایی بالایی در تصفیه هوای محیط داره. پس بهتون پیشنهاد میکنم از این گیاه در اتاق خوابتون استفاده کنید. هم زیبایی خاصی به اتاق خوابتون میده و هم سلامتی رو براتون به ارمغان میاره.
  • یکی از نکات مفید و مثبت دیگه ای که این گیاه کم توقع داره اینه که بخاطر بافت پر آب و گوشتی خودش توانایی بسیار زیادی در مقاومت در برابر بی آبی و خشکی داره. پس با خیال راحت به سفرهای دو سه هفته ای برید و هیچ نگرانی نداشته باشید.
  • شاید اینو ندونید اما سانسوریا در زمان بالغ شدنش به گل میشینه ینی تولد یک گل خوشبو از سانسوریا که هوا رو معطر میکنه. این گل به رنگ سفید و سبز هست اما زیبایی خاصی نداره.
  • در زبان انگلیسی به سانسوریا زبان مادر شوهر گفته میشه.
پاجوش زیبای سانسوریا

پاجوش زیبای سانسوریا

سانسوریاهای پاکوتاه ساده و ابلق

سانسوریاهای پاکوتاه ساده و ابلق

4.1/5 - (122 امتیاز)