چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای غذایی از کشور روسیه است که در شهرهای مختلف مناطق گیلان و مازندران در مجالس و مهمانی های رسمی شون طبخ میشه .این غذا در کنار زرشک پلو ومرغ و فسنجان سرو میشه و برای یه شام خودمونی میتونه غذای کاملی باشه .در مناطق گیلان و مازندران رسمی هست به اسم “ماران پلو”  (مادران پلو یا مادرزن پلو) که مادر عروس صبح عروسی برای عروس و داماد و خانواده ی داماد صبحانه مفصلی تدارک میبینه و میفرسته که چغرتمه یا کوکوبادکوبه ای یکی از غذاهای اصلی این مراسمه.

چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

مواد لازم برای تهیه چغرتمه مرغ

  • سیب زمینی خرد شده ی نگینی به ازای هر نفر 1 تا 1.5 لیوان
  • مرغ 2 تا 3 تکه یا گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • تخم مرغ 6عدد
  • پیاز 1عدد درشت
  • رب گوجه 1.5 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو , نمک, فلفل, زردچوبه به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه چغرتمه یا کوکوبادکوبه ای

مواد لازم برای تهیه چغرتمه یا کوکوبادکوبه ای

مراحل تهیه چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

سیب زمینی ها رو پوست کرده و نگینی خرد کنید و بعد از اضافه کردن نمک سرخ کنید .مرغ ها رو هم به همراه یه پیاز متوسط و کمی نمک و زردچوبه بذارین که کاملا بپزه .بعد از پخت مرغ هارو ریش ریش کنید. در صورتی که از گوشت چرخ کرده استفاده میکنین حتما قبل از اضافه کردن گوشت چرخ کرده به مواد اصلی اونو کاملا بپزین. پیاز رو هم خلالی خرد کرده و تفت بدین تا طلایی رنگ بشه(البته پیاز رو میتونین بصورت خام و رنده شده در چغرتمه استفاده کنین) و سپس رب رو بهش اضافه کنین تا با هم کمی تفت بخورن. سپس تمام این مواد رو داخل یه ظرف بزرگ میریزیم و تخم مرغ هارو داخلش میشکونیم. کمی آبلیمو و نمک و فلفل و زردچوبه به مواد اضافه میکنیم و کاملا تمام موادو مخلوط میکنیم.

مخلوط کردن مواد چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

مخلوط کردن مواد چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

با توجه به حجم مواد تابه ی مناسبی رو انتخاب کنید و کمی روغن داخلش بریزین و بذارین روی شعله تا داغ بشه .(به نظر من بهترین تابه برای این غذا که نیاز به برگردوندن داره تابه های رژیمی 2طرفست که برگردوندن غذا رو خیلی آسون میکنه.) مواد رو داخل تابه بریزین و سطحش رو یه دست و صاف کنید و با در بسته و شعله ی متوسط اجازه بدین که کاملا بپزه تا طلایی رنگ بشه.

چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

بعد از اینکه یک طرغ غذا کاملا طلایی شد به وسیله ی یه درپوش کاملا صاف چغرتمه رو برگردون کنین .کف تابه رو دوباره کمی چرب کنید و چغرتمه رو داخل تابه بذارین تا طرف دیگرشم کاملا رنگ بگیره .دقت کنین که دیگه نیازی به گذاشتن در تابه نیست چون باعث نرم شدن چغرتمه میشه و تردیشو از بین میبره .

در این مرحله میتونین چغرتمه رو به اندازه دلخواهتون برش بزنید و بعد از رنگ گرفتنش سرو کنید.

چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

چغرتمه یا کوکو بادکوبه ای

نوش جان

3.7/5 - (19 امتیاز)