اینکه هنوز من متوجه نشدم حلیم درسته یا هلیم رو شما به بزرگی خودتون ببخشید. حلیم (هلیم) بادمجان رو میشه نوعی آش هم به حساب آورد که در روز های سرد زمستون خیلی میچسبه. این غذای خوشمزه مراحل سختی نداره ولی مثل همه آش و حلیم ها احتیاج به صبر و حوصله زیاد داره. در این مطلب طرز تهیه حلیم بادمجون رو به صورت مرحله به مرحله قرار میدم. البته ممکنه دستور های دیگه ای هم برای حلیم بادمجون وجود داشته باشه که موادی رو از این دستور کم یا زیاد داشته باشه. من از این روش راضی ام. البته اگه روش بهتری بلدید حتما پیشنهاد کنید تا امتحان کنم.

روش تهیه حلیم بادمجون

روش تهیه حلیم بادمجون

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان

  • جو پرک 1 و نیم لیوان
  • عدس 1 لیوان
  • بادمجان 3 عدد متوسط
  • پیاز سه عدد متوسط
  • کشک غلیظ 4 قاشق غذاخوری
  • نعنا 4 قاشق غذاخوری
  • گوشت 300 گرم (اگه نخواستین میتونین صرف نظر کنین)
  • آب 12 لیوان
  • روغن و نمیک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه حلیم بادمجون

عدس ها رو میتونید از قبل خیس کنید. اگه هم خواستید به جای جو پرک از خود جو پوس کنده استفاده کنید باید از قبل خیسش بدید. زمان بیشتری هم لازم داره تا بپزه به همین دلیل من از جو پرک استفاده میکنم.

عدس و جو در حال پختن

عدس و جو در حال پختن

در این غذا هیچ اشکالی نداره که عدس هاتون کمی له بشه. بنا بر این عدس رو به همراه جو پرک و مقدار آبی که گفتم و گوشت میذاریم روی حرارت تا بپزه. بعضی ها از گوشت چرخکرده استفاده میکنن. اگه خواستید از چرخکرده استفاده کنید میتونید در مراحل بعدی گوشت رو اضافه کنید و یا اینکه حتی از گوشت استفاده نکنید. ولی گوشت طعم خیلی خوبی بهش میده که بهتره استفاده بشه.

سرخ کزردن بادمجان ها

سرخ کزردن بادمجان ها

در زمانی که عدس و جو در حال پختن هست بادمجانها رو خرد کنید و نمک بزنید تا تیزآبش بره. بعد هم سرخ کنید و در آبکش بذارید تا روغنش بره. پیاز ها رو هم به روشی که در مطلب پیاز داغ گفتم سرخ کنید.

بادمجان های سرخ شده

بادمجان های سرخ شده

وقتی که عدس پخت و جو لعاب داد (حدود یک ساعت و نیم) گوشت رو برای ریش کردن از قابلمه خارج کنید.

گوشت ریش شده

گوشت ریش شده

بعد هم گوشت ریش شده رو به همراه بادمجان ها و پیاز اضافه کنید.

اضافه کردن بادمجان ها و پیاز

اضافه کردن بادمجان ها و پیاز

حالا کمی بچشید و نمکش رو هم میزان کنید. حدود 1 ساعت و نیم دیگه هم باید بمونه تا بادمجان ها کاملا له بشه و جو کاملا از هم باز بشه و حلیم درست بشه.

طرز تهیه حلیم بادمجان

طرز تهیه حلیم بادمجان

در اواخر پخت هم یکی دو قاشق کشک و همچنین مقداری نعنا داغ رو به حلیم اضافه کنید. بعد هم تا داغه در ظرف مورد نظرتون بکشید و با نعنا داغ و پیاز داغ و کشک تزیین کنید.

حلیم بادمجون

حلیم بادمجون

این حلیم مثل آش با نون بربری خیلی میچسبه. توی این روز های خنک بپزید و نوش جان کنید و لذت ببرید.

4/5 - (31 امتیاز)