امروز میخوام یک خوراک سنتی که خیلی هم خوشمزه ومقوی هست را براتون بنویسم. اون وقتها که مادر بزرگم میامد خونه ما یکی از بهترین روزهای من بود و من دیگه سر از پا نمیشناختم. بخاطر همین ساعتها کنارشون مینشستم و باهاشون صحبت میکردم. خیلی چیزاها از مامان بزرگ آموختم. منم که دختری 7 یا 8 ساله بودم تمام حرفهای ایشون را دیکته مانند مینوشتم. مامان بزرگ خوبم واقعا کدبانو بود. تو پخت و پز خانه داری و … همه چیز رو آسون میگرفت. با مواد خیلی کم یکدفعه یه غذایی درست میکرد که انگشتاتم باهاش میخوردی. البته اون موقع ها همه چیز طبیعی بود. روغن خوب، گوشت تازه، لبنیات عالی … منظورم از این همه پرچونگی این بود که همه نوع غذایی میخوردیم و به خانواده نق نمی زدیم که آی اینو دوست دارم و اینو دوست ندارم. مثل همین خوراک جیگر. چرا چون این خوراک جگر که مادر بزرگ بهش میگفت جغور بغور را فراون درست میکردند و ماعادت کرده بودیم و از خوردنش هم لذت میبریدم. لااقل در هفته دوبار. اما حالا جایگزین اینجور غذاها پیتزا و غذا های فست فود شده. پس بیایید عزیزان همت کنیم. بچه هامان را هم به تغذیه ای سالم عادت بدیم.

جغول بغول یا خوراک جگر

جغول بغول یا خوراک جگر

مواد لازم برای تهیه جغول بغول

  • یک عدد پیاز درشت
  • 200 گرم دل وجگر وقلوه گوسفند
  • رب یک ق سوپخوری
  • دوعدد سیب زمینی
  • دوعدد هویج
  • یک عدد لیموی تازه
  • نمک وفلفل و زردچوبه به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه جغول بغول

مواد لازم برای تهیه جغول بغول

طرز تهیه جغول بغول یا خوراک جگر گوسفند

پیاز را خلالی نازک خرد کرده و سپس جکر و دل و قلوه را هم داخل پیاز ریخته تفت دهید تا طلایی شوند. سپس یک قاشق رب داخل خوراک ریخته و هم میزنیم. نمک  و فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه میکنیم. به اندازه نصف لیوان برای این مواد آب کافیست. روی خوراک میریزیم تا رب آن خوب بخورد خوراک برود. سپس آب لیموی تازه را هم روی جغور بغور ریخته و شعله را خاموش کنید. غذای ما آماده است.

طرز تهیه جغول بغول

طرز تهیه جغول بغول

طرز تهیه خوراک جگر

طرز تهیه خوراک جگر

در صورت تمایل سیب زمینی و هویج هم کنار غذا سرخ میکنیم و تزئین میکنیم که من اینجا سیب زمینی و هویج را رنده کردم و سرخ کردم. میتوانید جهارگوش چهار گوش سیب زمینی ها را خرد کرده و سرخ کنید و استفاده کنید .

خوراک گوشت و جگر گوسفند

و اما اگر بخواهید این خوراک را با مقداری گوشت فیله گوسفند هم درست کنید. اول پباز داغ کنید و سپس گوشت گوسفند و دل را با مقداری از پیاز داغ تفت داده و زردچوبه میزنیم و میگذاریم بپزد. و در اواخر پخت مقداری از پیاز داغ را که نگه داشتیم جگر و قلوه را تفت میدهیم و به خوراک گوشت و دل گوسفند اضافه میکنیم و در آخر لیموی تازه را آب گرفته داخل خوراک میریزیم و همه را مخلوط کرده و سرو میکنیم.

جغول بغول با جگر سفید گوسفند

بعضی ها جگر سفید را هم دوست دارند مثل خوده من. اول جگر سفید را خرد میکنیم و یکبار میجوشونیم. آب آنرا دور میریزیم و سپس در پیاز فراوان نیمه سرخ میکنیم. بعد مقداری گوشت فیله گوسفند و دل را هم بهش اضافه میکنم و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه تفت میدهیم. مقداری هم برای پخت جگر سفید آب اضافه میکنیم و میگذاریم تا خوب بپزد و آب خوراک به اتمام برسد ولی نسوزه هاااااا. بعد جگرسیاه گوسفند و قلوه را در مقداری پیاز سرخ کرده یکی دو قاشق خیلی کم که مزه جگر از بین نره رب اضافه میکنم و تفت میدهم و به مواد جگر سفید و دل و گوشت اضافه میکنیم. فقط “مراقب باشید جگر سیاه را زیاد نپزید سفت میشود”. فقط در حد تفت دادن کافی است. زیر گاز را خاموش میکنیم و در دیس میکشیم. این هم یک نوع پخت دیگر. اینجا من جگر سفید نداشتم و فقط با جگرسیاه و دل و قلوه درست کردم. به اندازه دونفر.

جغول بغول یا خوراک جگر

جغول بغول یا خوراک جگر

امیدوارم شما هم درست کنید وکنار عزیزانتون نوش جانتون کنید.

نویسنده این دستور و عکسها سرکار خانم سوسن محمد هاشم عزیز هستن.

4.1/5 - (93 امتیاز)